استاد تمام علوم و مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان: منظرسازی خشک در فضای سبز شهری مورد توجه باشد

باغ من: به گزارش باغ من، استاد تمام علوم و مهندسی آب و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: منظرسازی خشک راهکاری در مدیریت بحران آب برای حفظ فضای سبز شهری است.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، جهانگیر عابدی کوپایی عصر پنجشنبه در پنل تخصصی سی و پنجمین نشست کمیته تخصصی سیما، منظر و فضای سبز کلانشهرهای کشور ضمن اشاره به وضعیت کمبود آب در ایران، عنوان کرد: ایران جزو کشورهای دارای تنش آبی است و بنا بر تحقیقات انجام شده کشورهای منطقه منا (جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا) وضعیت حادی دارند در حالیکه متوسط سرانه آب در دسترس در جهان ۷ هزار مترمکعب در سال است در ایران این عدد به ۱۳۰۰ مترمکعب رسیده است.
وی با اشاره به اینکه ایران در میان ۱۱۶ کشور دنیا از نظر کم آبی در رده چهاردهم بوده که حاکی از وضعیت نامناسب آب در کشورمان است، تصریح کرد: بررسی مؤسسه منابع جهانی نشان داده که ۱۴ کشور از ۳۳ کشوری که از کمبود آب رنج می برند در اطراف ایران قرار دارند.
استاد تمام علوم و مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه رشد جمعیت شهرها عاملی مهم در افزایش سرانه ی مصرف آب تلقی می شود، اظهار داشت: در گذشته ۳۰ درصد جمعیت کشور شهرنشین بودند و الان این عدد به ۷۰ درصد رسیده است.
تغییر اقلیم سهم ۲۵ درصدی در چالش های آبی اصفهان دارد
عابدی کوپایی، نبود تناسب بین توسعه و استقرار شهرها، محدودیت منابع آب و بحران ناشی از خشکسالی ها و نوسانات جوی را از علل چالش کمبود آب برشمرد و اظهار داشت: طبق تازه ترین مطالعاتی که در دانشگاه صنعتی انجام دادیم ۲۵ درصد چالش های آبی در اصفهان به علت تغییر اقلیم و ۷۵ درصد بر اثر فعالیتهای انسانی است.
وی ضمن اشاره به این که حجم منابع آب تجدیدپذیر کشور طی سالهای اخیر از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به ۱۰۵ میلیارد مترمکعب رسیده است، افزود: از طرفی کاهش بارندگی ها هم سبب شده که فشار به منابع آب های زیرزمینی گسترش یابد به صورتی که هم اکنون یک چهارم ذخایر منابع آب استراتژیک کشور را از دست دادیم.
راهکارهای بسیاری برای مدیریت بحران آب وجود دارد
استاد تمام علوم و مهندسی آب و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در عین حال با اشاره به اینکه راهکارهای زیادی برای مدیریت بحران آب وجود دارد، خاطرنشان کرد: استفاده از پساب های تصفیه شده، افزایش بهره وری در کشت دیم و توجه به مقوله آب مجازی با تکیه بر اصلاح الگو و فرهنگ غذایی مردم، محافظت منابع آب از آلودگی ها و منظرسازی خشک همچون بعضی از این راهکارهاست.
عابدی کوپایی در مورد منظرسازی خشک توضیح داد: اصطلاح xeriscaping یا منظرسازی خشک برای فضای سبز شهرها توسط برنامه ریزان به علت کمبود منابع آبی در سال ۱۹۸۱ در شهر دنور ابداع و پایه گذاری شده و مشتمل بر چند اصل با هدف صرفه جویی در مصرف آب است.
تأثیر ۸۵ درصدی مالچ سنگی در صرفه جویی آب مصرفی فضای سبز شهری
به گفته وی، اصول هفتگانه منظرسازی خشک شامل برنامه ریزی، کاربرد مواد اصلاحگر در خاک، استفاده منطقی از سطوح چمن کاری شده، انتخاب گیاهان مناسب و سازگار با مناطق خشک، نگهداری صحیح از منظر، کاربرد خاکپوش (مالچ سنگی و چوبی) و استفاده از سیستم های نوین آبیاری است.
استاد تمام علوم و مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: با استفاده از مالچ سنگی به قطر پنج سانتیمتر تا ۸۵ درصد و مالچ چوبی ۵۶ درصد در مصرف آب میتوان صرفه جویی کرد و این طرح در فضای سبز دانشگاه صنعتی اجرا شده است.
سوپرجاذب ها در افزایش آب قابل استفاده در خاک مؤثر هستند
عابدی کوپایی همینطور به طرح تحقیقاتی استفاده از سوپرجاذب های مختلف طبیعی و مصنوعی و تاثیر آن بر خاک و گیاه اشاره نمود و اظهار داشت: این پژوهش در سه نقطه از شهر با خاک متفاوت انجام و ۲ هزار تست گرفته شد و به این نتیجه رسیدیم که سوپر جاذب های طبیعی (زنولیت، پرلیت و پامیس) و مصنوعی (انواع هیدروژل ها) در افزایش آب قابل استفاده خاک مؤثر هستند.
وی با اشاره به اینکه تاثیر افزودن مواد سوپر جاذب مصنوعی و مواد جاذب رطوبت طبیعی بر خاک های سبک، بارز است، تصریح کرد: کاربرد پلیمرهای سوپر جاذب در خاک های نامتعارف (سدیمی و شور) سفارش نمی گردد.
استاد تمام علوم و مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: سوپر جاذب مصنوعی نباید در معرض نور خورشید قرار گیرند و میزان کاربرد آنها هم باید حساب شده و بر مبنای مطالعات باشد.

منبع: