رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران تاکید کرد لزوم تدوین دستورالعمل برای چگونگی جابجایی و انتقال واحدهای آلاینده تهران

باغ من: به گزارش باغ من، معاون مدیرکل و رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران ضمن اشاره به کانون متحرک و سیار آلودگی هوا اظهار داشت: یک اتوبوس فرسوده ۲۰ تا ۳۰ برابر و یک موتورسیکلت کاربراتوری ۱۴ برابر یک خودروی معمولی آلودگی تولید می کند.

علیرضا رحمتی در گفتگو با ایسنا، درباره موضوع آلودگی هوا در کلانشهر تهران با اشاره به گستردگی و وضعیت خودرو ها اظهار داشت: در شهر تهران حدود ۱۰ هزار تاکسی فرسوده وجود دارد که از بامداد زود تا شب در حال فعالیت هستند، بدین جهت به سوزی ندارند و موجب تولید آلودگی های بسیاری می شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با اشاره به اتوبوس های فرسوده شهری و موتورسیکلت های کاربراتوری اضافه کرد: ۳۸۰۰ اتوبوس فرسوده در کلانشهر تهران در حال تردد هستند که موجب تشدید آلودگی هوا نیز می شوند.

به گفته وی، یک اتوبوس فرسوده ۲۰ تا ۳۰ برابر یک خودروی معمولی آلودگی تولید می کند.

وی همین طور اظهار داشت که حدود سه میلیون موتورسیکلت در تهران وجود دارد که ۸۰ درصدشان کاربراتوری هستند. این موتورسیکلت ها هر کدام ۱۴ برابر یک خودروی معمولی یورو۴ آلودگی ایجاد می کنند.

رحمتی با اشاره به سهم منابع ثابت در آلودگی هوای تهران افزود: بر طبق آخرین مطالعات انجام شده و سیاهه انتشار تهیه شده در سال ۹۶، سهم منابع ثابت در آلودگی هوای تهران ۲۰ درصد است. این منابع شامل واحدهای صنعتی در سطح شهر تهران مانند کارخانه های بزرگ صنعتی و تولیدی غرب، کارخانه های شن و ماسه، واحدهای بتن و… می شود.

وی اضافه کرد: در زمستان عمدتاً به سبب مصرف بسیار زیاد گاز در بخش خانگی و کمبود گاز واحدهای صنعتی از سوخت مازوت و سوخت فسیلی استفاده می شود. بدین جهت سهم منابع ثابت در بخش واحدهای صنعتی و تولیدی بیشتر می شود.

رحمتی با اشاره به وضعیت سوخت نیز توضیح داد: در شهر تهران سوخت بنزین، نفت و گاز یورو۴ است اما خیلی از کامیون ها و اتوبوس هایی که از شهرهای دیگر وارد می شوند سوخت هایی با گوگرد بالا مصرف می کنند و موجب تشدید آلودگی هوا می شوند.

رحمتی با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با دستگاه های مختلف جهت حل این مشکلات اظهار داشت: جلسات مستمری با شهرداری و دستگاه های ذی ربط برگزار کرده ایم تا با داشتن یک برنامه عملیاتی جدی در شش ماهه اول، بتوانیم در شش ماهه دوم کمتر با مشکلات آلودگی هوا مواجه شویم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با اشاره به این که بزرگترین معضل تهران در درجه اول آلودگی هوا است، توضیح داد: قسمتی از این مشکلات مربوط به سوخت است بدین سبب دولت باید آنرا تامین کند و بخش دیگر مربوط به خودروهایی است که سن فرسودگی آنها بالا رفته است و در این مورد نیازمند کمک دولت هستیم البته درسال های اخیر برخی از خودرو های فرسوده در قالب سیاست های تشویقی دولت از رده خارج شده اند.

وی با اشاره به این که قسمتی از این مساله مربوط به فرهنگ مصرف مردم است، اضافه کرد: در شش ماهه دوم بیشترین مصرف گاز طبیعی مربوط به بخش خانگی است که درباره ی آن فرهنگ مصرف درستی نداریم. بدنبال آن مازوت سوزی در بعضی نیروگاه ها بیشتر می شود و بالتبع معضل آلودگی نیز افزایش می یابد.

رحمتی با اشاره به این که حل معضل آلودگی هوا در درجه اول قرار دارد، اظهار داشت: کارگروهی را تشکیل خواهیم داد تا دستگاه های ذی ربط اقدامات خودرا با عنایت به قانون هوای پاک انجام دهند و نظارت ما نیز تشدید خواهد شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران درباره ی تاثیر اجرای قانون هوای پاک بر پایتخت اظهار داشت: این قانون در تمامی موضوعات لازم ورود کرده است، بطوریکه در بحث منابع ثابت برای واحدهای صنعتی بر طبق ماده ۱۴ آن واحدهای آلاینده باید منتقل شوند و این مساله بر کیفیت هوای تهران بسیار موثر خواهد بود.

وی اضافه کرد: در سطح شهر تهران چندین واحد صنعتی باید بر طبق این ماده جابه جا شوند اما هنوز دستورالعمل و بخشنامه آن برای چگونگی انتقال واحدهای آلاینده تدوین نشده است. یکی از واحدها مطالعات لازم را انجام داده و مکان یابی جدید نیز شده است اما جابه جایی آن با وجود پیگیری های حقوقی صورت نمی گیرد. بدین جهت ما باید بوسیله هیئت وزیران بر طبق ماده ۱۴ اقدام نماییم.

معاون مدیرکل و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران تاکید کرد: منابع متحرک مانند خودرو ها و موتورسیکلت ها باید به روز شوند. لازم است واحدهای صنعتی برابر استانداردهای روز عمل کنند. اگر تمامی این موارد عملیاتی شود، خیلی از مشکلات کلانشهر تهران حل خواهد شد.

وی اشاره کرد: عمده دلیل اجرائی نشدن آن تامین نشدن منابع مالی مورد لازم و عدم پیگیری توسط دستگاه های اجرائیست.

رحمتی در آخر درباره ی اقدامات انجام شده در شهر تهران برای اجرائی شدن قانون هوای پاک توضیح داد: ما در شش ماهه اول سال جاری برای تهران پیگیر تصویب کارگروه ویژه و تخصصی آلودگی هوا برای کاهش آلودگی ناشی از منابع ثابت و متحرک هستیم تا در شش ماهه دوم مشکلات به حداقل ممکن برسد.

منبع: