گزارش باغ من؛ تصمیم جدید هیأت دولت برای دانش آموزان
|به گزارش باغ من، طرح تغییر شاخصهای آلودگی هوا مقرر است فردا در هیأت دولت بررسی و تصمیم گیری های جدیدی در مورد تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا اتخاذ شود.
خبرگزاری مهر، گروه جامعه: هر چند طی روزهای اخیر همزمان با وزش باد از میزان ذرات معلق در هوای تهران کاسته شده، ولی به صورت کلی پایتخت و خیلی از کلانشهرها سال جاری روزهای آلوده بیشتری داشت و مدارس روزهای متوالی به همین علت تعطیل شد. تعطیلی هایی که حتی صدای دانش آموزان و والدین آنها را درآورد و وزیر آموزش وپرورش هم بارها از تعطیلی ها انتقاد نمود. محمد جواد علی اکبریان کارشناس ارشد تعلیم و تربیت معتقد است؛ تعطیلی مدارس هیچ سودی ندارد و فضای مجازی میدان مین برای کودکان است. نمی توانیم لیوان را از فردی بگیریم و بگوییم با چنگال آب بخورد این کارشناس ارشد تعلیم و تربیت با اعلان اینکه اتمسفر کلاس و حضور دانش آموزان در کنار همدیگر و ایجاد ارتباط رو در رو با مربی بسیار تاثیر گذار است؛ اظهار داشت: این اتفاق و این اثر واقعاً در فضای مجازی قابل رخ دادن نیست؛ نمی توانیم لیوان را از فردی بگیریم و از وی انتظار داشته باشیم با چنگال آب بخورد. مدرسه قلب تپنده جامعه است شورای هماهنگی تشکل های فرهنگیان کشور هم با صدور اطلاعیه ای ضمن اشاره به این که مدرسه قلب تپنده جامعه است و نباید با علل مختلف آنرا از حرکت بازداشت، از تمامی دست اندرکاران و تصمیم گیران اعلام خواست تا «تعطیلی مدارس را تعطیل کنند یوسف نوری مدتی، وزیر آموزش وپرورش هم مدتی پیش اظهار داشت: من شاخصهای آلودگی هوا در دنیا را دیدم و کاری هم دراین زمینه، بچه های المپیادی انجام دادند. در دنیا مدارس را با شاخص ۱۵۰ آلودگی هوا تعطیل نمی کنند. البته سلامت دانش آموز اولویت و اصل اول ما است اما نه این که با شاخص آلودگی ۱۵۰ تعطیل نماییم.
مدارس در ۴ ماه اخیر حدود یک و ماه نیم باز بودند و به علل مختلف همچون برف و کولاک، آلودگی هوا و … بارها تعطیل شد. این در حالیست که دانش آموزان دو سال به سبب کرونا از دریافت حداقل های آموزش حضوری محروم بوده اند و این مورد آنها را با چالش های مختلفی همراه کرد.
حالا با عنایت به چالش های آموزشی، بنظر می رسد طرحی درحال کلید خوردن است تا شاخص آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس تغییر کند. تغییری که موافقان و مخالفانی دارد. تعطیلی مدارس به خاطر رفع آلودگی نیست / می خواهیم کمی استانداردها را تغییر دهیم سوم بهمن سال جاری بود که احمد وحیدی در حاشیه جلسه استانداران در پاسخ به سوالی در رابطه با تعطیلی مدارس به سبب آلودگی هوا، اظهار نمود: تعطیلی مدارس به خاطر رفع آلودگی نیست، بلکه بخاطر سلامتی فرزندان مان است. مصوبه ای وجود دارد که در آن مشخص کرده در چه شاخصی از آلودگی، مدارس باید تعطیل باشند. گروههای اضطراری استان ها برپایه همین مصوبه ناچارند تصمیم به تعطیلی بگیرند.
وی افزود: در هرحال این مورد باعث شد تا با کمک سازمان محیط زیست پیشنهاد جدیدی را برای دولت تعیین نماییم تا این استانداردها را کمی تغییر دهیم تا لازم نباشد در این شرایط مدارس مان را تعطیل نماییم. پیشنهاد دهنده طرح وزارت آموزش وپرورش بوده است اما علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به این طرح اظهار نمود: به هیچ عنوان این طرح و هیچ پیشنهادی در رابطه با بحث آلایندگی ها از جانب سازمان محیط زیست مطرح نشده است. ما تنها درحال انجام و پیگیری اقدامات علمی این مورد هستیم.
وی ادامه داد: تعطیلی مدارس به یکی از دغدغه های کشور تبدیل گشته است چونکه از آغاز مهرماه دانش آموزان کمتر از ۵۰ روز به صورت حضوری به مدارس رفته اند. این مورد به بحث آموزش و زیرساخت های کشور ضربه اساسی می زند. دانش آموزان در فضای مجازی علاوه بر تأثیرات مخرب آن، به لحاظ علمی هم نکات لازم را یاد نمی گیرند. بدین جهت وزارت آموزش وپرورش بانی این کار شد و این مورد را پیشنهاد و بیان نمود. تعطیلی مدارس به محیط زیست هیچ ربطی ندارد / هیئت وزیران باید تصمیم بگیرد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید و اشاره کرد: وزارت بهداشت و درمان، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان هواشناسی شاخصهای خاص خویش را دارند. تعطیلی مدارس به محیط زیست هیچ ربطی ندارد و هیئت وزیران در هیئت دولت باید تصمیمات لازم را بگیرند. وی افزود: هیأت وزیران سال ۹۷ برای شاخصهای آلایندگی و تعطیلی برمبنا آنها تصمیمات لازم را اتخاذ نمود. حالا هم می تواند به تغییر آن اقدام نمایند. محیط زیست موافق طرح است سلاجقه ضمن موافقت با این طرح توضیح داد: در خیلی از کشورها با رسیدن شاخص به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هم کشور را تعطیل نمی کنند. بدین جهت شاخص ها باید به نحوی باشد که تعطیلی مهدکودک ها، دبستان، سنین بالاتر و حتی برای افراد مبتلا به بیماری های خاص به صورت متفاوت از یکدیگر مشخص شود. طیف و محدوده فعلی باید تغییر پیدا کند به صورتی که با رسیدن شاخص به ۱۵۰ کشور تعطیل نشود. طیف شاخصهای آلودگی هوا باید انعطاف پذیر باشد. تعطیلی مدارس باید آخرین گزینه باشد سلاجقه اضافه کرد: راهی که رفته ایم خطا بوده است و دیگر وقت آزمون و خطا نیست. محیط زیست دیگر تاب تحمل ندارد و با تعطیلی مدارس، آموزش و زیرساخت های کشور درحال از بین رفتن است ازاین رو آخرین گزینه باید تعطیلی باشد در حالیکه حالا اولین گزینه تعطیلی است. بررسی تغییر شاخص آلودگی هوا در جلسه هیأت دولت اما یوسف نوری وزیرآموزش و پرورش بر این مورد اهتمام دارد و در هفته ای که گذشت اعلام نمود: تغییر شاخص آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس احتمالا یکشنبه ۱۶ بهمن در جلسه هیأت دولت بررسی خواهد. هر نوع تغییر در دستورالعمل ها طبق نظر وزارت بهداشت انجام می گیرد زهره عبادتی معاون نظارت و پایش سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با ماجرای تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا عنوان کرد: اساسا هر نوع تغییری در ضوابط و دستورالعمل ها طبق نظر وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست انجام می گیرد و اولویت با حفظ سلامت مردم است. ما خودمان هم فرزند دانش آموز داریم وی ضمن اشاره به این که خانواده ها به هیچ عنوان نگران نباشند و ما خودمان هم فرزند دانش آموز داریم اظهار داشت: مصوبات کمیته اضطرار از دو جنبه بررسی می شود، یکی مبحث سلامتی و دیگری مبحث انتشار منابع ساکن و متحرک که در مبحث سلامتی اساسا نظر وزارت بهداشت و در مورد منابع ساکن و متحرک آلاینده نظر محیط زیست لحاظ می شود. وی در پاسخ به این پرسش که وزیر آموزش وپرورش اخیراً اعلام نموده در بعضی از کشورها حتی با شاخص آلودگی ۳۰۰ دانش آموزان به مدرسه می روند، اظهار داشت: مبنای ما در کمیته اضطرار مقایسه کشور با سایر کشورها نیست به هر حال ایشان در مباحث آموزشی نگران دانش آموزان هستند و طبیعی است ولی دستگاههای متولی در زمینه آلودگی هوا و کمیته اضطرار اگر قرار باشد مصوبات را تغییر دهند با در نظر گرفتن سلامت عموم مردم بخصوص گروههای حساس و دانش آموزان و با نگاه کاهش منابع ساکن و متحرک است. نمی توان استانداردها را تغییر داد سحر تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور در این حوزه بیان داشت: نمی توان استانداردها را تغییر داد چونکه در تمام دنیا شاخص ها و تعاریف آنها به همین شکل است و تنها میتوان نحوه برخورد و واکنش نسبت به آنرا تغییر داد.
وی ادامه داد: به صورت مثال اگر هم اکنون در شاخص ۱۵۰ مدارس تعطیل می شوند از شاخص ۲۰۰ به بعد مدارس تعطیل شوند. نکته مهم اینست که این تغییرات در سلامت مردم تأثیرات منفی دارد. چونکه آلاینده ها در ضریب هوش و تنفس آنها تأثیرگذار است. اما دائماً هم نمی توان مدارس و ادارات را تعطیل کرد چونکه با تعطیلی های پیاپی در امور کشور مشکل ایجاد می شود ازاین رو اقدام مناسب کنترل آلاینده ها است. پاسخ وزارت کشور به همه شائبه ها در پاسخ به همه شائبه همای پیش آمده مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور در رابطه با طرح احتمالی اصلاح شاخصهای آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس اعلام نموده است: آموزش وپرورش بعد از این انتقادها و تماسهای مکرر و فراوان خانواده ها که از این تعطیلی ها ناراحت بودند، ایده تعریف استاندارد شاخصهای آلودگی برای تعطیلی مدارس را بیان کرد و سپس وزیر کشور هم در یک گفت و گوی مطبوعاتی از وجود چنین طرحی اطلاع داد. استدلال وزارت خانه های کشور و آموزش وپرورش بر این مبناست که تعطیلی مدارس به خاطر آلودگی هوا ضربه جدی به تعلیم و تربیت دانش آموزان و افت تحصیلی معنادار آنها می انجامد. تعطیلی مدارس سبب افزایش صدمه ها به دانش آموزان شده است / از افت تحصیلی تا افسردگی برپایه گزارش های تحقیقی صورت گرفته، موافقان تغییر استاندارد آلودگی هوا معتقدند تعطیلی مدارس سبب افزایش صدمه هایی نظیر چاقی دانش آموزان، کم تحرکی، افت تحصیلی شدید و تنبلی در یادگیری شده است. در کنار این امر دانش آموز به خاطر فقدان ارتباط اجتماعی در مدارس زمینه افسردگی و انزوا طلبی بیشتری می گیرد. در مقابل مخالفان با استناد به آمار عوارض آلودگی و هم تحقیقات معتبر داخلی و بین المللی در مورد عوارض آلودگی هوا بخصوص در کودکان، با این ایده مخالفت کرده اند. باید توجه داشت که تعطیلی مدارس در گام نخست با هدف حراست از سلامت دانش آموزان است و این مورد به صورت مستقیم ارتباطی با کاهش آلودگی هوا ندارد. نگاهی به تجربه سایر کشورها همچون هند هم گویای این حقیقت است که مدارس ابتدایی در اولویت نخست تعطیلی در شرایط اضطرار آلودگی هوا هستند. باآنکه مبحث آلودگی هوا یک چالش مهم جهانی است و کشورهای توسعه یافته جهان نظیر هند و چین هم درگیر این چالش هستند، اما هر کشوری متناسب با شرایط خود، استاندارد و سیاست گذاری های مختلفی را برای حل این چالش شامل تعطیلی مدارس و مشاغل برای افراد و گروههای حساس جامعه در پیش می گیرند و یک چاره جهانی برای آن وجود ندارد. برای نمونه مالزی در صورت رسیدن شاخص آلایندگی به عدد ۲۰۰ میکرون، به تعطیلی مدارس اقدام می کند و در پکن و چین هم این عدد بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تعریف شده است. این مسئله در هند هم هنگامی که شاخص به ۳۰۰ رسید، منجر به دستور مقامات برای تعطیلی مدارس شد. همینطور وزارت کشور در این اطلاعیه اعلام نمود: با عنایت به تأثیرگذاری معنادار آموزش حضوری، سیاست گذاری ها باید معطوف به حضور مداوم دانش آموزان در کلاس های درس باشد. باید توجه داشت که کوشش برای تغییر استاندارد آلودگی هوا به مفهوم بی توجهی به اجرای قانون هوای پاک نیست. مصوبات این قانون به صورت مستمر و ماهیانه با حضور دستگاههای ذی ربط با راهبری وزارت کشور درحال پیگیری است. تعطیلی مدارس برای کاهش آلودگی هوا نیست، اما این اقدام بر مبنای یک مصوبه انجام می شده است. وزیر کشور هم متناظر به این مسئله اظهار نمود احتمال وجود دارد که پیشنهاد جدیدی با کمک سازمان حفاظت محیط زیست به دولت عرضه شود. اجرای طرح احتمالی که حالا قطعی شده است وزارت کشور هفته گذشته اعلام نمود این مسئله تنها یک احتمال بوده است و باید در شوراهای مربوطه و با حضور اعضا مورد بحث و ارزیابی قرار گیرد اما حالا بنظر می رسد مبحث طرح تغییر شاخصهای آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس جدی تر شده و ارزیابی ها صورت گرفته چونکه مقرر است این مورد فردا یکشنبه ۱۶ بهمن در هیأت دولت بررسی و در مورد آن تصمیم گیری شود. حالا باید منتظر ماند و دید تغییر شاخصهای آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس چگونه خواهد بود و آیا تعطیلی مدارس جهت حمایت ارتقای علمی و تحصیلی دانش آموزان برای همیشه تعطیل می شود.
منبع: باغ من