۲۰ خودرو و موتور مجوز شماره گذاری نگرفتند
|باغ من: سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اظهار داشت: از شروع آبان ماه سال ۹۷، ۱۱۲ درخواست صدور شماره گذاری برای وسایل نقلیه به کمیته فنی صدور گواهینامه های زیست محیطی ارسال شده که از این میان ۹ مدل موتورسیکلت، شش مدل خودروی سنگین و پنج مدل خودروی سبک موفق به دریافت مجوز شماره گذاری زیست محیطی نشدند.
سید محمد مهدی میرزایی قمی در گفت و گو با ایسنا با تاکید بر اینکه صدور مجوز آلایندگی برای شماره گذاری خودروها و موتورسیکلت ها و نظارت بر رعایت استانداردهای آلایندگی در زمان تولید از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است، اظهارکرد: بطور کلی شرایط آلایندگی یک وسیله نقلیه در سه مرحله کنترل می شود. مرحله اول این است که یک مدل خودرو، برای شروع تولید انبوه باید شرایط استاندارد را احراز و مجوزهای لازم را از سازمان حفاظت محیط زیست ستاندن کند که به آن گواهینامه تأیید نوع (TA) گفته می شود.
وی افزود: مرحله دوم کنترل آلایندگی وسایل نقلیه مربوط به نظارت، در زمان تولید انبوه خودرو در خط تولید است که به صورت نمونه برداری تصادفی توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام می شود. این مرحله تحت عنوان تطابق تولید (COP) مطرح است. مرحله سوم کنترل آلایندگی وسایل نقلیه باز مربوط به زمانی است که خودرو تولید و شماره گذاری شده است و وارد چرخه ناوگان می شود. نظارت در این مرحله با استفاده از مکانیزم معاینه فنی صورت می گیرد و برای همه خودروها اجرا می شود البته این مرحله توسط نهادهای دیگر انجام شده و نقش سازمان حفاظت محیط زیست صرفاً نظارت بر مراکز معاینه فنی است.
سرپرست مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم در ادامه با تاکید بر اهمیت کنترل وضعیت آلایندگی خودروها قبل از شماره گذاری اشاره کرد: برمبنای ماده ۵ آیین نامه اجرائی ماده دو قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شده است که مراحل اول و دوم کنترل آلایندگی وسایل نقلیه (فرآیندهای TA و COP) را به روزرسانی کند. در امتداد اجرای ماده مذکور، سازمان حفاظت محیط زیست از شروع مهرماه سال ۹۷ نسبت به تشکیل «کمیته فنی صدور گواهینامه های زیست محیطی» با حضور کارشناسان و متخصصان مربوطه اقدام نموده است.
به گفته میرزایی، تابحال جلسات متعددی جهت بررسی درخواست های مجوز خودروسازان همین طور تدوین دستورالعمل های جدید جهت به روزرسانی فرآیندهای TA و COP تشکیل و دستورالعمل های جدید فرآیندهای TA و COP توسط اعضای کمیته تدوین و از طرف سازمان ابلاغ گردیده است که هر دو مورد در جهت شفاف سازی و بهبود فرآیندهای کنترل آلایندگی وسایل نقلیه بوده است.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با تاکید بر اینکه از شروع تشکیل کمیته فنی صدور گواهینامه های زیست محیطی بدون فوت وقت، بررسی درخواست های مجوز ارسالی از طرف خودروسازان شروع شده است، اظهار داشت: در بخش موتورسیکلت از بین ۵۰ مدل جدیدی که برای ستاندن مجوز شماره گذاری از سازمان حفاظت محیط زیست اقدام نموده بودند، برای ۴۱ مدل مجوز پلاک گذاری صادر شد همین طور در بخش خودروهای سنگین، ۴۲ مدل خودرو برای ستاندن مجوز به سازمان درخواست داده بودند که از این بین، برای ۲۶ مدل مجوز شماره گذاری صادر شد. در بخش خودروهای سبک باز تابحال ۲۰ درخواست از طرف خودروسازان مطرح شده که ۱۵ مورد از جانب کمیته فنی واجد شرایط استاندارد تشخیص دادشده اند.
میرزایی همین طور با اشاره به اینکه برای تمامی خودروهای تأییدشده، «گواهینامه تأیید نوع» در دو نسخه فارسی و انگلیسی صادر می شود که حاوی اطلاعات مربوط به خودرو و تولیدکننده آن و مشخصات مربوط به آلایندگی خودرو است، اظهارکرد: برمبنای دستورالعمل جدید ابلاغ گردیده توسط سازمان محیط زیست، اعتبار این گواهینامه ها یک ساله است و خودروسازان باید قبل از اختتام اعتبار مجوز محصولات خود، جهت تمدید آن اقدام نمایند.
وی اشاره کرد: تمامی محصولاتی که پیش از تاریخ تشکیل کمیته فنی صدور گواهینامه های زیست محیطی (اول آبان ماه ۱۳۹۷)، مجوز شماره گذاری از سازمان محیط زیست دریافت کرده اند باید تا ابتدای سال جدید نسبت به تمدید آن اقدام نمایند که این امر مهم برمبنای مکاتبه رسمی ریاست سازمان محیط زیست در آذرماه سال جاری به وزارت صنعت اعلام شده بود. پیرو این ابلاغیه برخی از خودروسازان جهت تمدید مجوز محصولات خود اقدام نموده اند، با این وجود خودروسازان بزرگی مانند سایپا تابحال اقدامی جهت، تمدید مجوز محصولات خود انجام نداده اند.
میرزایی در ادامه اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست درانتها سال جاری فهرستی از مدل خودروهایی که درخواست تمدید مجوز خودرا نمایش کرده اند، به پلیس راهور ارسال خواهدنمود و از شروع سال آینده تنها خودروهایی که در فهرست مذکور موجود باشند، جهت تایید شماره گذاری به پلیس راهور اعلام خواهند شد.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم درانتها اظهار نمود: با عنایت به سیاست سازمان حفاظت محیط زیست درباب شفاف سازی فرآیندهای TA (تأیید نوع) و COP (تطابق تولید)، تمامی دستورالعمل های تدوین شده توسط کمیته فنی صدور گواهینامه های زیست محیطی و مشخصات تمامی مدلهای خودرو و موتورسیکلت درخواستی از صنعت که توسط کمیته فنی مورد بررسی قرار گرفته اند، به همراه نتایج بررسی آنها در سایت دبیرخانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا به نشانی dabir.doe.ir قرار گرفته است. همین طور در امتداد مکانیزه کردن فرآیندهای مذکور برمبنای مصوبه آیین نامه ماده دو قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست در حال طراحی سامانه ای جامع برای اجرای این فرآیندها است که طی ماه های آینده نهایی می شود و در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت و سپس آن تمامی فرآیندها بوسیله درگاه اینترنتی صورت خواهد گرفت.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، مسعود تجریشی – معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست – در آبان ماه سال جاری، در گفت وگویی که با ایسنا داشت، از شدت گرفتن نظارت بر تولید و شماره گذاری وسایل نقلیه خبر داد ه و اظهار داشته بود: در امتداد اجرای قانون هوای پاک، ساختار صدور گواهینامه های آلایندگی به منظور اعمال نظارت بیشتر بر تولید و شماره گذاری خودروها اصلاح شده است. این مصوبه در جهت اجرای قانون هوای پاک توسط هیأت وزیران به سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ گردیده است.