معاون وزیر راه: لایروبی خلیج گرگان از سازمان محیط زیست به سازمان بنادر منتقل شد

باغ من: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از در دستور کار قرار گرفتن لایروبی کانال های ورودی چوپوقلی، خوزینی و آشوراده بمنظور احیای خلیج گرگان آگاهی داد.
به گزارش باغ من به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی با اشاره به دستاوردهای حوزه دریایی و بندری استان گلستان در این سفر توضیح داد: متولی خلیج گرگان، سازمان حفاظت محیط زیست است اما متأسفانه لایروبی آن سال ها است مدنظر قرار نگرفته و باتوجه به مصوبه کارگروه تالاب ها، این کار در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفت و باید به سرعت صورت گیرد. معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلان اینکه خلیج گرگان یکی از جاذبه های توریستی مهم کشور بشمار می رود که با معضل بسیاری روبه رو شده است، اظهار داشت: عمق آب این خلیج بسیار کم شده و در بعضی نقاط به نیم تا یک متر رسیده است. بگفته صفایی، مطالعات جامعی برای نجات جان خلیج گرگان شروع و انجام شده و مقوله لایروبی، یکی از اقدامات کوتاه مدت است. وی با اعلان اینکه ورودی دریای خزر از سمت رود ولگا در غرب روسیه به سبب سدهای به وجود آمده روی ورودی ولگا، موجب کاهش تراز آب دریای خزر شده است، افزود: علاوه بر این رودخانه هایی که به خلیج گرگان آبریز داشته اند یا خشک شده اند یا به شدت کاهش ورودی داشته اند، همین طور تبخیر آب دریا به سبب گرم شدن کره زمین سبب شده تراز آب دریای خزر به شدت پایین بیاید؛ طی ۲۷ سال قبل تا کنون، ۱.۵ متر تراز آب دریا کم شده است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: برمبنای دستور رییس جمهور به دنبال این هستیم فعالیت مربوط به لایروبی در اسرع وقت صورت گیرد. وی اعلام نمود: مباحث مربوط به هیدروگرافی را به فوریت پیش خواهیم برد و با مصوبه ای که دولت خواهد داشت اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی رسماً بصورت ناظر شروع خواهد شد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: یکی از دیگر از عناوینی که در مسافرت به گلستان مدنظر قرار گرفت، مربوط به قایق های مسافری بود؛ این قایق ها، به جهت اینکه گردشگر ها و مردم را از بندر ترکمن به جزیره آشوراده ببرند با مشکل آبخور مواجهند و موتورشان در برخورد با گِل لطمه می دید که تصمیم گرفتیم بمنظور رفاه حال مردم و توریستهایی که مقرر است در روزهای عید از جزیره بازدید کنند، شرایط اسکله متحرک را فراهم نماییم و طول دسترسی به آب را افزایش دهیم تا قایق ها به سهولت تردد داشته باشند. معاون وزیر راه در مورد بازدیدهای خود در مسافرت به گلستان تصریح کرد: از پروژه ساخت بندر خصوصی خواجه نفس بازدید شد که در طول ۱۰ سال گذشته، مشمول تأخیرات زیادی شده است و در این سفر به بخش خصوصی تذکر داده شد تا هرچه سریع تر کار را پیش ببرد. صفایی با اعلان اینکه باید از ظرفیت های موجود در امتداد ساخت سایر بنادر مدنظر استفاده نمائیم، اظهار داشت: ظرفیت بسیار خوبی در بنادر شمالی وجود دارد و این اضافه ظرفیت باید با ترافیک کالا همراه باشد و امیدواریم با بازاریابی و ارتباط خوب و نیز فرصت هایی که بوسیله روسیه ایجاد می شود، شاهد بهبود وضعیت باشیم. وی افزود: با بخش خصوصی جلساتی مدنظر قرار گرفته و تهدیدها و فرصت های بسیاری پیش روی ما مشخص است؛ تصمیم بر این است که حمل و نقل دریایی و رونق تجاری در دریای خزر با همکاری بخش خصوصی دنبال شود و سازمان بنادر و دریانوردی حمایت های لازم را از بخش خصوصی مدنظر قرار خواهد داد تا سطح ترافیک و تردد کالا و تجارت با کشورهای حوزه دریای خزر افزایش پیدا کند. مدیرعامل سازمان بنادر با اعلان اینکه آمار خوبی در ارتباط با افزایش ترانزیت کالا به کشورهای شرق و شمال غرب دریای خزر به دست آمده است، اظهار داشت: در تلاش هستیم افزایش ترافیک کالا را بیش از پیش تجربه نماییم.

منبع: