مشارکت سازمان هواشناسی کشور در تهیه سامانه پایش اقلیم فضا

به گزارش باغ من، سرپرست معاونت توسعه پیشبینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: سازمان هواشناسی کشور در اجرای برنامه سازمان فضایی ایران برای پایش اقلیم فضا و تهیه سامانه ای با عنوان پایش اقلیم فضا مشارکت دارد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا بهزاد لایقی در نشست تخصصی هفته جهانی فضا در سازمان هواشناسی کشور اظهارکرد: مبحث «space weather» در سالهای اخیر مورد توجه ویژه ای در کشور قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در سازمان جهانی هواشناسی هم بخش ویژه ای به این مورد می پردازد و به شکل مستمر وضعیت شرایط جوی خورشید و تاثیرات آن روی کره زمین بخصوص طوفان های خورشیدی را پایش می کند.

سرپرست معاونت توسعه پیشبینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: در ایران هم برنامه ای بدین منظور در حال انجام می باشد که سازمان هواشناسی کشور هم از سال قبل با سازمان فضایی ایران برای تهیه سامانه پایش اقلیم فضا مشارکت دارد.

لایقی در قسمت دیگری به استفاده از داده های سنجش از دور در فرآیند پایش پارامترهای جوی اشاره نمود و اظهار داشت: ماهواره هایی که در سازمان جهانی هواشناسی برای این منظور استفاده می شود در مدارهای پایین و مدارهای سطح بالا یعنی در سطح لئو و ژئو قرار دارد.

وی تصریح کرد: در سازمان هواشناسی کشور هم از داده های سنجش از دور برای پایش برخی پارامترهای جوی بخصوص در حوزه هواشناسی دریایی استفاده می شود.

در ادامه این نشست احد وظیفه – رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور – به برخی کاربردهای داده های ماهواره ای در هواشناسی پرداخت و اظهار داشت: اطلاعات پایه برخی محصولات مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی مانند برخی شاخصهای گیاهی، پوشش برف و… از راه داده های سنجش از دور به دست می آید.

وی اضافه کرد: استفاده از داده های سنجش از دور در طیف وسیعی از حوزه ها در حال افزایش می باشد و به نظر می آید در حوزه هواشناسی هم میزان و سطح بهره برداری از این اطلاعات توسعه یابد.

در بخش دیگری عاطفه محمدی – پژوهشگر حوزه هواشناسی – یکی از فعالیتهای پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو در بهره برداری از داده های ماهواره برای پایش و پیشبینی تابش فرابنفش را عرضه کرد و اظهار داشت: این طرح حالا وارد فاز عملیاتی شده است و محصولات در رابطه با آن به شکل روزانه در پژوهشگاه هواشناسی تولید و منتشر می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، ایشان در ادامه فرآیند تولید نقشه های شاخص UVI با استفاده از مدلهای عددی و داده های سنجش از دور را شرح داد.

منبع: