داستان هایی از حیات وحش ایران در انقراض

باغ من: یک مستندساز درباره ی خروجی جشنواره تلویزیونی مستند معتقد می باشد که یکی از عناوینی که در جشنواره تلویزیونی نظر او به خود جلب می کند، حضور آثاری از ژانرهای متنوع حیات وحش تا موضوعات اجتماعی است.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، مجید گل عبد ـ کارگردان فیلم مستند «انقراض» و مجموعه مستند «داستان بقا» که متقاضی حضور در هشتمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند شده است ـ درباره ی مستند «انقراض» اظهار داشت: این فیلم، چکیده و برآیندی از مجموعه مستند ۶ قسمتی «داستان بقا» است که در پاییز سال ۱۴۰۲ از شبکه مستند سیما پخش گردید. در هر کدام از قسمت های آن مجموعه به یکی از زیست بوم های ایران پرداختیم و در هر کدام گونه های کمیاب و در خطر انقراض را معرفی کردیم.
وی افزود: «انقراض» نسخه سینمایی از آن مجموعه است و نگاهی به تنوع زیستی در سراسر ایران دارد. در این مستند گونه هایی از سراسر ایران، از سواحل دریای خزر، جنگل های هیرکانی، جنگل های زاگرس، دشت های کویری و جنوبی تا عمق دریای عمان و خلیج فارس را به تصویر کشیده ایم. این مستند علاوه بر نگاهی دقیق بر تنوع زیستی ایران، با نگاهی نقادانه خطراتی که گونه ها و زیست بوم های متنوع ایران تهدید می کند را روایت می کند.
گل عبد با اشاره به شیوه روایی این مستند اظهار داشت: تلاش کردم روایت متفاوتی از این موضوع داشته باشم و تنها صرف معرفی گونه ها و خطرات موجود در زیست بوم ها نباشد، بلکه در قالب داستان هایی از حیات وحش، حس هم ذات پنداری مخاطب را برانگیخته کرده و او را نسبت به این خطرات آگاه نماییم. می خواهیم به مخاطبان بگوییم که انسان ها تنها ساکنان این سرزمین نیستند!
این مستندساز درباره ی جشنواره تلویزیونی مستند نیز بیان کرد: نخستین دوره است که در این جشنواره حضور دارم اما همیشه آنرا دورادور دنبال می کردم و فیلم های حاضر در جشنواره را رصد می کردم. یکی از عناوینی که در جشنواره تلویزیونی نظر مرا به خود جلب می کند، حضور آثاری از ژانرهای متنوع از مستندهای حیات وحش تا اجتماعی است. همین مساله موجب تشویق من به دیدن آثار می شد.
وی افزود: معتقدم فرصتی که جشنواره تلویزیونی مستند در اختیار مستندسازان می گذارد، می تواند نقطه خوبی برای دیده شدن مستندسازانی باشد که شاید خیلی امکان دیده شدن ندارند. جشنواره تلویزیونی به آنها کمک می نماید تا کارشان توسط مخاطبان بیشتری دیده شود. در این میان مستندسازانی هم حضور دارند که شاید تا حالا فرصت نمایش اثرشان در رسانه ای به وسعت کل ایران را نداشتند اما حالا این زمینه برایشان فراهم گشته است تا سینمای خود، دغدغه هایشان در فیلمسازی و هنرشان را با بقیه به اشتراک گذارند.
او اشاره کرد: آمارها نشان میدهد که متقاضیان حضور در جشنواره سال به سال بیشتر می شود؛ این مساله نشان میدهد که جشنواره به پختگی رسیده و در کنار جشنواره های اصلی سینمای مستند مانند جشنواره سینما حقیقت، حرفی برای گفتن داشته باشد. مزیت جشنواره تلویزیونی مستند این است که مخاطبان بیشتری دارد و هم مستندسازان بیشتری می توانند در آن شرکت نمایند.

منبع:

برچسب ها:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.