پیشبینی پاییز کم بارش و گرم

به گزارش باغ من، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: پیشبینی همه مدلهای عددی مبین از اینست که پاییز سالجاری کم بارش و دما بالاتر از نرمال خواهد بود.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا افزود: طی ۱۳ ماه گذشته یعنی از نیمه دوم سال ۲۰۲۳ تا هفت ماه اول سال ۲۰۲۴ گرم ترین روزهای تاریخ زمین سپری شده و میانگین ماهانه دما در همه ماه ها به صورت متوسط بالاترین دمای ثبت شده از زمان ثبت رکوردها بوده است ازاین رو بی هنجاری شدید دمایی سپری کردیم که عاملی برای بی نظمی می شود.

وی افزود: فاز گرم و سرد اقیانوس آرام بر پیشبینی وضعیت هوا اثرگذار هستتند اما خیلی نمی توان بر این شاخص امسال اتکا کرد چونکه درحال تغییر از ال نینو (فاز گرم) به لانینا(فاز سرد) است و این روند کند پیش می رود. غالب مدلها مبین این هستند که از ماه نوامبر تا فوریه (آبان تا بهمن ماه) لانینای ضعیف حاکم می شود. در این شرایط شاخص هایی تاثیرگذارتر می شوند که برای بلندمدت قابل پیشبینی نیستند و در کوتاه مدت تغییر می کنند و بر اقلیم ایران اثرگذارند مثل نائو، ام جی او و….
بارش کم و هوای گرم طی شهریور
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در رابطه با وضعیت دما و بارش شهریورماه اظهار داشت: بارندگی طی شهریورماه در دو نقطه کشور رخ می دهد؛ یکی در سواحل شمالی و دیگری در سواحل جنوب شرق کشور مثل جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب کرمان که غالبا طی بعداز ظهر به شکل رگبار و رعد و برق است البته مقدار بارندگی این فصل زیاد نیست.

وی افزود: دما در غالب نقاط کشور طی ماه جاری بالاتر از نرمال می باشد و هوا طی هفته جاری در نیمه غربی بخصوص جنوب غرب گرم تر از نرمال و در نیمه شرقی و تا حوزه فلات مرکزی افت دما پیشبینی می شود.
شکسته شدن رکورد دمایی برخی استان ها در مردادماه
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ضمن اشاره به وضعیت دما طی مرداد ماه اظهار داشت: ماه گذشته خیلی گرم بود بخصوص فلات مرکزی ایران یعنی استانهای اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، سمنان، تهران، مرکزی، قم و بخصوص استان اصفهان و یزد گرم ترین ماه تاریخ خویش را سپری کردند. بعنوان نمونه رکورد دمایی شهر اصفهان در بعضی روزها شکسته شد. در کل دمای فلات مرکزی ایران طی مردادماه ۴ تا ۵ درجه سلسیوس و میانگین کشوری ۳ درجه سلسیوس فراتر از نرمال بود.

وظیفه در انتها اظهار نمود: ازنظر بارندگی مرداد خیلی ماه پربارشی نیست و غالب مناطق کشور خشک و بدون بارش هستند به جز جنوب کشور مانند جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب کرمان و قسمتهایی از فارس که ناشی از فعالیت مونسون بارندگی دارند و سال جاری در حد نرمال بارش دریافت نمودند. بارش شمال کشور هم طی مرداد نزدیک به نرمال بود.

منبع:

برچسب ها:, , ,