مدیرکل هواشناسی استان تهران خبر داد اوج گرمای تهران تا سه شنبه

به گزارش باغ من، مدیرکل هواشناسی استان تهران اعلام نمود: با عنایت به اینکه بارش قابل توجهی نداریم و هوا گرم بوده است، به تناوب شرایط گرد و خاک ادامه می یابد.

مازیار غلامی در گفتگو با ایسنا درباره افزایش دمای پایتخت اظهار نمود: دمای هوای شهر تهران طی هفته جاری به ۳۹ تا ۴۰ درجه سلسیوس افزوده می شود البته شهر های گرم تری در استان وجود دارد. بعنوان مثال دمای هوای ورامین جمعه (۲ شهریورماه) ۴۲ درجه سلسیوس بود.

مدیرکل هواشناسی استان تهران اضافه کرد: حداکثر دمای تهران هم جمعه ۳۸.۶ درجه سلسیوس بود و ظرف یکی دو روز آینده یک تا دو درجه افزایش خواهد یافت البته به بالای ۴۰ درجه نخواهد رسید. امکان دارد تا ۳۹.۵ درجه سلسیوس برسد البته برخی نقاط استان تهران دمای بالاتری را تجربه خواهند کرد. بعنوان نمونه دمای هوای ورامین تا ۴۳ درجه سلسیوس افزوده می شود.

او در رابطه با میزان تفاوت دمای تهران امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهارکرد: در مقایسه با سالهای قبل دمای هوا فرق چندانی نکرده است. دمای هوای پایتخت در مدت مشابه سال قبل حدود ۳۷ تا ۳۸ درجه سلسیوس بود. همه دنیا تحت تأثیر تغییر شرایط اقلیم است. اتفاقات امروز با الگوهای قبلی فرق دارد. سال قبل هم در چند روز اول شهریورماه گرما وجود داشت.

مدیرکل هواشناسی استان تهران ضمن اشاره به متوسط دمای هوای استان از آغاز سال آبی اظهار داشت: دمای هوا از اول سال زراعی (اول مهر ۱۴۰۲) تا ۳ شهریور حدود ۱.۶ درجه سلسیوس بالاتر از بلندمدت بوده و حدود ۰.۹ درجه سلسیوس هم گرم تر از سال قبل است.

وی با اشاره به اینکه افزایش دما ناشی از گرمایش جهانی است و صرفاً به ایران و شهریور ماه محدود نمی گردد، تصریح کرد: امکان دارد در زمستان هم افزایش دما داشته باشیم. سال قبل در اوایل زمستان هوای نسبتا گرمی را تجربه کردیم. این افزایش دما بخشی از گرمایش جهانی است چونکه تمرکز گازهای گلخانه ای در جو افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل هواشناسی استان تهران در ادامه اظهار داشت: از پنجشنبه یا جمعه (۸ و ۹ شهریور) انتظار داریم دمای هوا کاهش پیدا کند. اوج گرمای استان تا سه شنبه (۶ شهریور) است.

غلامی در انتها در پاسخ به این پرسش که روند خیزش گرد و خاک در تهران تا چه زمانی ادامه دارد؟ اظهارکرد: در فیروزکوه، دماوند، شمیرانات، آبعلی و لواسانات طی ۲۴ سال آینده بخصوص ساعات عصر و شب شرایط برای رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید در ارتفاعات فراهم است. این وزش باد برای نواحی غربی و جنوب غربی استان می تواند خیلی شدیدتر باشد و منجر به خیزش گرد و خاک شود. غلظت گرد و خاک حدود پنج ساعت افزایش خواهد یافت. با توجه به اینکه بارش قابل توجهی نداریم و هوا گرم است، به تناوب این شرایط گرد و خاک را خواهیم داشت.

منبع:

برچسب ها:, , ,