در حاشیه هیئت دولت مطرح شد؛ همکاری کشور سوریه و ایران در حوزه رفع معضل گرد وغبار

به گزارش باغ من، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با همکاری کشور سوریه با ایران در رفع معضل گرد و غبار اظهار داشت: سوریه همکاری لازم را با ایران داشته و دادهای بسیار خوبی در این زمینه اعلام نموده است.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباب اقداماتی که در عرصه محیط زیست برمبنای پیمان شانگهای انجام شده است، اظهار داشت: در عرصه محیط زیست برای توسعه سبز طبق پیمان شانگهای اتفاق های بسیار خوبی در دولت سیزدهم رخ داد و دستاوردهای بسیار عالی برای آن می توان تعریف کرد. وی با اشاره همکاریهای فناورانه و نوآورانه طبق پیمان شانگهای اضافه کرد: شرایط کشورهای عضو شانگهای با یکدیگر متفاوت می باشد ولی در پدیده های نوظهور قرار شد کشورهای عضو با یکدیگر همکاری داشته باشند که یکی از این مسائل، موضوع رفع اشکال گرد و غبار است.

سلاجقه با اشاره به دیپلماسی محیط زیست که در دستور کار دولت شهید رئیسی بود، اشاره کرد: این دیپلماسی به نتایج بهادار ای خواهد رسید و تبادل کارشناسی با کشورهای همسایه همچون عراق و سوریه انجام شده است و پیگیری های لازم برای اجرائی شده مصوبات انجام شده در دستور کار است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به توافقات انجام شده با ترکمنستان و سایر کشورهای همسایه برای رفع معضل گرد و غبار اشاره کرد: قرار شد نقشه جمهوری اسلامی ایران به عنوان نقشه عمل که برای شمال و شمال شرقی کشور درنظر گرفته شده است، با بهره گیری از داده های کشور ترکمنستان این نقشه به روز شود تا بصورت میدانی اقدامات لازم را در ترکمنستان انجام دهیم.

معاون رییس دولت سیزدهم درباره ی اقداماتی که مقرر است در عراق و سوریه در عرصه رفع معضل گرد و غبار صورت گیرد، اذعان کرد: قرار شد چهار استان در جمهوری اسلامی و چهار استان در کشور عراق درباب گردو غبار وارد حوزه میدانی شوند تا همراه با روش های بیولوژیک، مهندسی و سایر روش ها و ظرفیت دو کشور این اقدامات عملی شوند.

سلاجقه اضافه کرد: در این زمینه تبادل خوبی توسط کارشناسان دو کشور صورت گرفت ولی تغییرات در دولت سبب شد تا انجام کار با تأخیر مواجه شود و امیدواریم این روند در دولت آینده ادامه یابد.

وی در ارتباط با همکاری کشور سوریه با ایران در رفع معضل گرد و غبار در این زمینه بیان کرد: سوریه همکاری لازم را با ایران داشته و دادهای بسیار خوبی در این زمینه اعلام نموده است و قرار شد که داده های در عرصه محیط زیستی بین دو کشور رد و بدل شود. اما فقط منطقه دیرالزور از نظر امنیتی مشکلاتی دارد و فضای حدودا در این منطقه جنگی است که سبب افزایش گرد وغبار شده و متأسفانه دسترسی لازم به این منطقه وجود ندارد.

منبع: