موافقت شورای عالی محیط زیست با عبور آزادراه اصفهان- شیراز؛ باند رفت وبرگشت بزرگراه در پارک ملی کلاه قاضی تونل-ترانشه می شود

به گزارش باغ من، مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان اظهار داشت: شورای عالی محیط زیست با گزینه ساخت تونل-ترانشه برای عبور بزرگراه شیراز-اصفهان ازپارک ملی کلاه قاضی موافقت نمود و تونل در باند رفت وبرگشت اجرا می شود.

احمدرضا لاهیجان زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر درباب عبور قسمتی از قطعه سوم بزرگراه شیراز- اصفهان (کنار گذر شرق اصفهان) از پارک ملی کلاه قاضی، گفت: در جلسه اخیر شورای عالی محیط زیست در اردیبهشت ماه امسال، قرار شد گزینه تونل – ترانشه برمبنای نقشه و مشخصات فنی که توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان و مشاور طرح نهایی شده با لحاظ تمهیدات محیط زیستی اجرا شود.
وی اشاره کرد: طبق نقشه و مشخصات فنی، عبور مسیر بزرگراه از زیستگاه اصلی پارک ملی کلاه قاضی باید بصورت تونل در دو باند رفت و برگشت اجرا شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: ضمن موافقت شورای عالی محیط زیست با گزینه تونل- ترانشه، در تعهداتی که وزارت راه برای اجرای این پروژه در پارک ملی کلاه قاضی مطرح کرده بود، تغییرات اساسی اعمال کردیم.
وی اشاره کرد: باید توجه داشت که جزییات درباب مسائل فنی و طرح نهایی مشاور پروژه باید به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان اصفهان برسد.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، قطعه سوم بزرگراه اصفهان- شیراز که تحت عنوان کنار گذر شرق اصفهان از آن نام برده می شود همان قطعه ای است که حدود چهار کیلومتر آن، با مرز پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی تلاقی دارد.
پروژه کنارگذر شرق از کیلومتر ۳۰ بزرگراه اصفهان – نطنز – کاشان شروع و به طول ۹۳ کیلومتر به سمت شرق ادامه پیدا می کند. این بزرگراه جاده اصفهان- اردستان را قطع و با عبور به سمت بزرگراه اصفهان- نائین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب می رود و با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به بزرگراه اصفهان – شیراز متصل می شود.
این پروژه که از سال ۱۳۵۵ طراحی و در سال ۱۳۸۱ عملیات اجرائی آن شروع شد، از سال ۱۳۸۵ به سبب مشکلات اعتباری به مدت ۱۰ سال نیز متوقف بود. ۵۵ کیلومتر از قطعه های یک و دو این بزرگراه از تقاطع جاده اصفهان- کاشان تا پل فرودگاه افتتاح شده و قطعه سوم این کنارگذر از جوار باغ رضوان اصفهان تا گردنه لاشتر در غرب پارک ملی کلاه قاضی به طول ۳۰ کیلومتر است.
پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی با وسعت بیش از ۴۷ هزار هکتار در ۳۶ کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان و در مجاورت شهر جدید بهارستان واقع شده که غرب این منطقه به گردنه گریژنه، گردنه لاشتر و اتوبان اصفهان- شهرضا محدود می شود.

برچسب ها: