رییس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد همکاری فدراسیون تیراندازی با سازمان محیط زیست برای صیانت از حیات وحش

به گزارش باغ من، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اهمیت موضوع آموزش و مشارکت جوامع محلی در حفظ محیط زیست و گونه های جانوری اشاره کرد: آموزش، پایه و اساس صیانت از محیط زیست است و باید مبتنی بر پژوهش های میدانی باشد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا علی سلاجقه بامداد امروز در مراسم امضای تفاهم نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و فدراسیون تیراندازی کشور بمنظور کمک به احیای گونه های در خطر انقراض و صیانت از زیستگاه های طبیعی اظهارکرد: یکی از اهداف این تفاهمنامه درباب ساماندهی شکارچیان است که با مکان یابی ۱۰۰ نقطه درکشور، شکارچیان به شکار، آموزش و تخلیه انرژی و هیجان می پردازند که طرح مطلوبی بشمار می رود و امید است به مرحله عملیاتی برسد.

وی افزود: در امتداد این تفاهمنامه می توان شکارچیان را از کمینگاه های خود در طبیعت بیرون کشید تا بتوانند هیجان خودرا در مکان هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده تخلیه کنند.

سلاجقه به پروژه صیانت از یوزپلنگ آسیایی اشاره نمود و اظهار داشت: هم ما و هم دنیا در حوزه تولد یوز در اسارت تجربه چندانی نداشتیم اما با تمام اینها سه توله یوز به دنیا آمد و متاسفانه تلف شدند ولی با پژوهش های علمی انجام شده دستاوردهای بهادار ای ارائه شد.

معاون رئیس جمهوری با تأکید بر حل مشکلات و مسایل محیط زیستی با کمک جوامع علمی کشور اشاره کرد: برای حل مشکلات محیط زیستی و صیانت از حیات وحش، دانشگاهیان و پژوهشگران کنار سازمان محیط زیست قرار بگیرند چون سازمان از آخرین یافته های علمی برای حفاظت استقبال می کند.

وی ادامه داد: تمام کسانی که از طبیعت بهره می برند همچون آفرودسواران باید قانونمند شوند و سازمان هم در تلاش است با کمک و بهره گیری از تمامی پتانسیل های موجود در کشور برای حفاظت استفاده نماید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر حفظ محیط زیست با کمک جوامع محلی اشاره کرد: حفاظت مشارکتی از برنامه های اصلی سازمان محیط زیست است و در این جهت اقدامات بهادار ای انجام شده است.

کاهش فشار برداشت از جانوران وحشی با هدایت دارندگان سلاح به باشگاه های تیراندازی، ساماندهی شکارچیان فرهنگ و آموزش آنها، قانونمند سازی و ساماندهی استفاده از سلاح مجاز در کشور و بهره گیری از ظرفیتهای مردمی مشتاق خدمات رسانی به شکارچیان و دارندگان سلاح تعدادی از اهداف این تفاهم نامه است.
حسن اکبری – معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست – نیز درباره ی این تفاهمنامه اظهار داشت: برمبنای تفاهمنامه با فدراسیون تیراندازی مقرر است ۱۰۰ باشگاه تیراندازی در کشور راه اندازی شود تا شکارچیان بتوانند هیجان شکار خودرا در آن محل ها تخلیه کنند.

وی همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست و فدراسیون تیراندازی کشور بمنظور کمک به احیای گونه های در خطر انقراض و صیانت از زیستگاه های طبیعی اظهار داشت: تلاش می شود فضای این باشگاه ها به شکلی باشد که نظر شکارچیان را جلب نماید تا فشنگ های خود در این باشگاه ها مصرف کنند و حیات وحش مصون بماند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کزد: از جانب دیگر دست اندازی به طبیعت کم می شود چون شکارچیانی که تمایل به تیراندازی و امتحان قدرت نشانه گیری خود دارند می توانند از ظرفیت این باشگاه ها بهره گیرند. این اتفاقی است که در تمام دنیا افتاده و آنها توانستند قسمتی از حس تیراندازی را در شکارچیان کنترل کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم همین طور نقشه پراکنش گونه های شاخص حیات وحش، سیستم هوشمند سازی پایش مناطق، اهدا نمونه های تایپ و پاراتایپ ( نخستین نمونه ها که در ثبت و معرفی گونه های جدید به دانش زیست شناسی استفاده می شود) و کتاب ارزیابی ریسک و مدیریت ثبت گونه های غیر بومی مهاجم رونمایی گردید.

منبع: