افزایش 10 برابری دی اکسیدکربن

باغ من: خراسان رضوی هم اکنون، افزایش دی اکسیدکربن ۱۰ برابر سریعتر از ۵۰ هزار سال قبل شده است.
به نقل از ارث، سرعت فعلی افزایش دی اکسیدکربن جو (CO۲) هم اکنون ۱۰ برابر سریعتر از هر زمان دیگری در ۵۰ هزار سال قبل است.
این یافته، برمبنای تجزیه وتحلیل شیمیایی دقیق یخ های قطب جنوب باستان، بینش های مهمی را در مورد دوره های تغییر آب وهوای ناگهانی در تاریخ زمین ارائه می دهد و تأثیرات بالقوه تغییرات آب وهوایی امروز را روشن می کند.
این تحقیق که توسط کاتلین وندت، استادیار دانشکده علوم زمین، اقیانوس و جو (CEOAS) دانشگاه ایالتی اورگان آمریکا انجام و نتایج آن در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم انتشار یافت، بر ماهیت بی سابقه افزایش فعلی دی اکسیدکربن تاکید دارد.
نتایج تحقیقات گذشته به ما می آموزد که امروز چگونه دنیا متفاوت شده است. سرعت تغییر دی اکسیدکربن امروز واقعا بی سابقه است. تحقیق ما سریع ترین نرخ افزایش دی اکسیدکربن طبیعی در گذشته را شناسایی کرد که تا حالا مشاهده شده است و نرخی که امروزه اتفاق می افتد، عمدتا ناشی از انتشارات انسانی و ۱۰ برابر بیشتر است.
دی اکسیدکربن، گاز گلخانه ای طبیعی، نقش مهمی در آب وهوای زمین بازی می کند. هنگامی که دی اکسیدکربن وارد جو می شود، بوسیله اثر گلخانه ای به گرم شدن آب وهوا کمک می نماید.
در صورتیکه سطوح دی اکسیدکربن در گذشته به سبب چرخه های عصر یخبندان و سایر دلیلهای طبیعی در نوسان بوده است، افزایش سطوح امروزی عمدتا به انتشار انسان نسبت داده می شود.
نتایج کامل این تحقیق در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences انتشار یافته است.

منبع:

برچسب ها:, ,