موج گرما در تایلند بیش از ۶۰ تن تاکنون جان باخته اند

باغ من: بنا بر اعلام وزارت بهداشت تایلند، موج گرمای بی سابقه در این کشور که طی هفته های اخیر گاه از ۵۲ درجه سانتی گراد هم فراتر رفته از شروع سال ۲۰۲۴ تا حالا جان ۶۱ نفر را گرفته است.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، طبق آماری که این سازمان روز گذشته (جمعه) منتشر کرد، میزان تلفات انسانی ناشی از گرما در این کشور از شروع سال ۲۰۲۴ تا حالا نسبت به سال ۲۰۲۳ بیش از دو برابر بوده است. سال قبل در مجموع ۳۷ مورد مرگ ناشی از گرمازدگی در این کشور رخ داد.
گفته می شود بیشترین قربانیان ناشی از ورود توده های هوای به شدت گرم، ساکنان مناطق شمال شرقی این کشور بودند که زمینهای آن عمدتاً مورد استفاده کشاورزان است.
مقامات «بانکوک»، پایتخت تایلند نیز بارها به مردم هشدار داده اند در صورت امکان در خانه بمانند.
به گزارش دویچه وله، بگفته کارشناسان هواشناسی، آسیا سریع تر از میانگین جهانی درحال گرم شدن است.
هشت سال قبل داغ ترین سالهای ثبت شده در تاریخ کره زمین بوده است. همین طور طبق گفته کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی انگلیس، یکی از سال های آتی نیز حدودا بطور قطع گرم ترین سالی بوده که تا حالا ثبت شده است و در همین حال دوره بین سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی گرم ترین دوره ثبت شده خواهد بود.
دانشمندان مدت هاست هشدار داده اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای که عمدتاً خود ناشی از سوختن سوخت های فسیلی است، توالی موج های گرما را بیشتر و شدید و کشنده تر می کند. این دانشمندان سالهاست که می گویند دولت ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اقدامات جدی انجام دهند.
در عین حال دمای بسیار بالا کار یا ورزش ایمن در بیرون از منزل را نا ممکن می کند، بیماریهای قلبی و ریوی را شدت بخشیده و آلودگی هوا را بدتر می کند. گرما خصوصاً برای افرادی که در فضای باز کار می کنند و برای نوزادان و افراد مسن خطرناکست. با اینحال هنگامی که گرما با رطوبت ترکیب شود بمراتب کشنده تر می شود.

منبع: