رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد تکمیل متروی تهران در صورت تخصیص ۱۰ درصد یارانه خودرو های سواری
|باغ من: رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: فقط با ۱۰ درصد یارانه یک سال خودرو های سواری، می توان تمام طرح های درحال اجرای مترو تهران را تکمیل کرد و اثر این اقدام باارزش در کنترل و مهار تردد شخصی و درنهایت آلودگی هوا محسوس خواهد بود.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا علی سلاجقه در سخنرانی ویدئوکنفرانسی خود در نهمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا که بامداد امروز (اول اسفند) در دانشگاه تهران شروع به کارکرد، آلودگی هوا و صدا را از مهم ترین مشکلات زیست محیطی برای شهروندان در کلانشهرها دانست و اظهار نمود: آلودگی هوا در سالهای اخیر به جهت توسعه روز افزون شهرها، افزایش بی رویه خودرو های سواری، تغییر محسوس الگوی تردد از «خودروها و سرویسهای عمومی» به «خودروی شخصی»، گسترش صنایع در اطراف شهرها به چالشی جدی تبدیل گشته است.
وی اضافه کرد: علاوه بر عوامل انسان ساخت، تغییر اقلیم و رژیم مفرط خشکسالی و طبیعت بیابانی اطراف خیلی از شهرها و مناطق مسکونی کشور سبب افزایش محسوس ذرات با منبع گردوغبار و درنهایت تشدید آلودگی هوا شده است.
اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در دهه های اخیر اقدامات مختلف مدیریتی و اجرایی درزمینه کاهش آلودگی هوا انجام شده است، خاطرنشان کرد: راه اندازی و توسعه خطوط مترو بعنوان پاک ترین وسیله حمل و نقل عمومی، ایجاد و توسعه خطوط BRT، حذف خودرو های سواری کاربراتوری با جایگزینی خودرو های انژکتوری و با رعایت استاندارهای آلودگی در خطوط تولید، حذف سرب و گوگرد از بنزین و گازوییل از اقدامات پرارزش انجام شده است.
سلاجقه تصریح کرد: خیلی از خدمات عمومی همچون بانک ها، بعضی از سرویسهای خدمات دولتی و خریدها اینترنتی شده و توسعه قابل توجهی در فضای مجازی یافته است البته با وجود اثربخشی کافی نیست و متأسفانه هنوز معضل آلودگی سبب رنجش شهروندان می شود.
تدوین سیاهه انتشار آلودگی هوای کلانشهرها
وی در ادامه اظهار داشت: در چند سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست به منظور برخورد علمی با این معضل، کلان پروژه ای را تحت عنوان «سیاهه انتشار» برای شهرهای بزرگ کشور تعریف کرد که تحت نظر کنسرسیوم دانشگاه های برتر به اجرا گذاشته شد. این پروژه از این نظر که توسط جمع قابل توجهی از پژوهشگران دانشگاهی به انجام رسید، یک تجربه موفق علمی- گروهی هم قلمداد می شود. نتایج این پروژه منابع اصلی آلودگی ها در کلان شهرها را مشخص کرد و اولویت اقدامات اجرایی به منظور کاهش آلودگی هوا را نشان داد.
ذرات معلق، مهم ترین آلاینده هوای کلانشهرها
معاون رئیس جمهوری ضمن اشاره به نتایج این پروژه اظهار نمود: مهم ترین عامل آلاینده هوا در بیشتر شهرهای کشور ذرات معلق بخصوص ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵ میکرون است. بخشی از این ذرات، دارای منبع طبیعی است که بخصوص در شرایط وارونگی، سبب تشدید آلودگی محیط می شود و بخش های دیگر آن به خودرو ها و منابع ساکن مرتبط می باشد.
وی اضافه کرد: این تحقیق ضمن اعمال استانداردی عمومی برای تعیین میزان آلاینده در کلان شهرها، مکانیسم مهم دیگری از آلایندگی، تحت عنوان منابع سایشی را در منظر محققان پررنگ کرد. بعنوان مثال بیشتر از نیمی از ذرات تولیدی PM۲.۵ از خودرو های بنزینی در شهر تهران از چنین منبعی تولید و نشر می شود. این حقیقت نشان داده است که توجه به منابع مختلف نشر خودرو ها کافی نیست و باید به کاهش تردد آنها بخصوص در شرایط وارونگی، توجه بیشتری شود.
معاون رئیس جمهوری افزود: این منابع به لحاظ درگیری با عوامل مختلف فنی و اجرایی (به لحاظ تعدد منابع تولیدکننده و یا دست کم مؤثر بر تولید آن) و ارتباط تنگاتنگ زیرساخت و مدیریت شهری، کیفیت و تنوع سبد سوخت کشور و مناطق شهری، فناوری های موجود در وسایل منابع متحرک و ثابت، سبک زندگی و البته شرایط آب و هوایی از پیچیدگی و تنوع خاص برخوردار می باشد که تسلط بر این منابع آلاینده را دشوار کرده و هرگونه چاره اندیشی مؤثر در این خصوص را در دامنه برنامه ریزی میان مدت قرار می دهد.
سلاجقه خاطرنشان کرد: باآنکه مطابق قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت سوخت قرار بو سهم خودرو های عمومی در مدت پنج سال (از سال۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۰) از ۴۱ درصد به ۷۵ درصد برسد اما متأسفانه علل گوناگونی ازجمله سیاست های قیمتی سوخت و خودرو همواره در جهت تشویق استفاده از خودروی سواری در مقابل خودرو های عمومی بوده و نه تنها سهم ۷۵ درصدی حمل و نقل عمومی محقق نشده بلکه سهم خودرو های سواری بیشتر از گذشته رو به افزایش است. در حمل و نقل بین شهری هم قرار بوده در همین مدت سهم حمل و نقل عمومی از ۵۳ درصد افزوده شود ولی متأسفانه سهم حمل و نقل عمومی بین شهری به ۲۱ درصد کاسته شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: باآنکه به لحاظ جنبه های اجتماعی و اقتصادی در کشور، سیاست دولت همچنان مبتنی بر عرضه یارانه های سنگین به خودرو های شخصی بخصوص در بخش تولید و سوخت است، انتظار می رود که در کنار آن اعتباری عملیاتی هم به منظور توسعه حمل و نقل عمومی و بخصوص مترو لحاظ شود چونکه فقط با ۱۰ درصد یارانه یک سال خودرو های سواری، میتوان تمام طرح های درحال اجرای مترو تهران را تکمیل کرد و اثر این اقدام پرارزش در کنترل و مهار تردد شخصی و درنهایت آلودگی هوا محسوس خواهد بود.
سهم قابل توجه موتورسیکلت ها در انتشار ذرات معلق
وی خاطرنشان کرد: موتورسیکلت ها هم سهم قابل توجهی در انتشار ذرات معلق دارند اما خوشبختانه ممنوعیت تولید موتورسیکلت کاربراتوری می تواند در سالهای آینده معضل آلودگی موتورسیکلت ها را کم کند و در این بخش همانند خودرو های بنزینی، تحولی محیط زیستی را رقم بزند.
سلاجقه در ادامه اظهار داشت: با عنایت به اهمیت خودرو های دیزلی بعنوان منابع اصلی انتشار ذرات، توسعه اتوبوس های جدید برقی و یا حداقل گازسوز و کاستن تردد اتوبوس های موجود دیزیلی از جنبه های دیگری است که لاجرم کاهش آلودگی هوا را به دنبال دارد. تقید جدی به عمر و معاینه فنی کامیون ها و کامیونت های دیزلی که به ناچار در شهر تردد می کنند، هم جنبه های عملیاتی باید داشته باشد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: هم اکنون با در دست داشتن سیاهه انتشار در کلان شهرها و شناسایی اقدامات کلان و راهبری در بهبود شرایط هر منطقه میتوان امیدوار بود که برنامه ریزی در مجلس شورای اسلامی، دستگاههای اجرایی و بخصوص سازمان برنامه وبودجه کشور، شوراهای اسلامی شهرها بخصوص کلانشهرها به نحوی هدفمند گره ها و نقاط مسأله دار در مدیریت آلودگی هوا را مدنظر قرار دهند.
مدیریت آلودگی هوا آینده محور باشد
وی با اشاره به اینکه نگاه سنتی و مدیریت لحظه وقوع آلودگی هوا باید با نگاهی آینده محور، دانش محور و مبتنی بر برنامه ای چندلایه و چندمرحله ای جایگزین شود، تاکید کرد: در روش های موردبررسی در اقدامات پیشنهادی، مخرج مشترک عمده راهکار ها، توسعه فناوری و سرمایه گذاری بر به خدمت گیری دانش انباشته مراکز تحقیقاتی شامل توسعه صنایع کاتالیست، تولید و بهینه سازی وسایل نقلیه برقی، بهبود فناوری محیط زیستی به کار رفته در وسایل نقلیه در هر سطحی و درنهایت و در سطحی کلان بهبود کیفیت سوخت و بازبینی در سبد سوخت و بازار آن در کشور است.
سلاجقه خاطرنشان کرد: دنیای امروز با رشد پلکانی فناوری های نرم و فضای مجازی به جهت درگیری با معضل جهانی سلامتی به نام کرونا اهمیت بخشی صدچندان به زیرساخت نرم و فضای مجازی و توسعه خدمات غیرحضوری را الزامی کرده و با عنایت به پوست اندازی سبک زندگی، بازگشت به عقب در این حوزه غیر ممکن شده است. گرچه ضرورت دوری از تجمعات و استفاده از وسایل نقلیه شخصی، امکان بروز و تظاهر این توسعه در کاهش آلودگی هوا را فراهم نکرد اما اثربخشی مثبت آن وضوح صد درصد داشته است و طبعاً در شرایط نرمال با لحاظ تمهیدات مدیریتی اثر خود را بازنمایی خواهد نمود.
وی با تاکید بر ضرورت برخورد آینده نگر دستگاههای ذی ربط با معضل آلودگی هوا، لزوم رویکرد فناورانه و استفاده از تجربیات مدیریتی نوین در این خصوص را یادآوری کرد و از مراکز تحقیقاتی و بنیادهای سرمایه گذار و معاونت علمی ریاست جمهوری خواست به بعد مؤثر و تحول آفرین توسعه فناوری در این خصوص توجهی ویژه ای کنند
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به مصوبات دولت برای کاهش آلودگی کلان شهرها تصریح کرد: خوشبختانه با حضور وزرای مربوطه و دستگاههای نظارتی کشور، ۶۲ مصوبه برای مدیریت آلودگی کلان شهرهای کشور داشتیم که مبتنی برداده های عملیاتی بوده است و در آن تکالیف دستگاههای مختلف، میزان پیشرفت هریک از این تکالیف و منابع اعتباری لازم مشخص شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سلاجقه مدیریت آلودگی صدا و امواج را از دیگر وظایف دستگاههای دولتی توصیف کرد و اظهار داشت: حتما در زمینه مدیریت آلودگی صدا و امواج هم وظایف خویش را انجام خواهیم داد و برای موفقیت در انجام این مأموریت دست همکاری به سمت همه مراکز علمی و اندیشمندان کشور دراز خواهیم کرد.