در گفت وگو با مهر مطرح شد اختصاص ۲۸ میلیارد لیتر سوخت یارانه ای به کشتی های صیادی خارجی
|رئیس فراکسیون محیط زیست از تعلق ۲۸ میلیارد لیتر سوخت یارانه ای به کشتی های صیادی خارجی در سال های ۹۷_۹۸ آگاهی داد و خواهان تغییر رویه سازمان شیلات شد.
سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره تصمیمات اتخاذ شده در جلسه بررسی صید و صیادی کشور که از طرف فراکسیون محیط زیست تشکیل شد، با اشاره به اینکه در جلسه گذشته این فراکسیون با نمایندگان شیلات، سوالاتی درباب وضعیت صید ترال پرسیده شده بود اما پاسخ های داده شده کارشناسان و نمایندگان مجلس را قانع نکرده بود، اظهار داشت: در این نشست باز هم یکی از موضوعات اصلی مورد بحث، صید ترال بود و درباب وضعیت ۱۲۰ کشتی صید ترال که با مجوز میان آبی فعالیت می نمایند اما برمبنای نمونه های برداشت مشخص است که به صید کف زی روی آورده اند، بحث و گفتگو شد. رفیعی گفت: طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی میزان یارانه سوخت سال ۹۷ _ ۹۸ به کشتی های خارجی حدود ۲۸ میلیارد لیتر برآورد شده که درباره این مساله و نسبت آن با میزان ارزآوری طرف خارجی از شیلات سوال شد. حضور کشتی های صیادی در ۸ مایلی سواحل مغایر با قانون است وی حفاظت از منابع پایدار و گونه های مهم دریاهای جنوبی را یکی از مباحث مهم و حائز اهمیت برای فراکسیون محیط زیست خواند و اظهار داشت: حضور کشتی های صیادی در آب های ۸ مایلی، در نزدیکی سواحل مورد انتقاد جدی نمایندگان است، چونکه برمبنای قانون این فاصله باید بیشتر از ۱۲ تا ۱۳ مایل باشد و بنا بر این دادستان در هفته های اخیر دستور توقف فعالیت چند کشتی ترال را که از محدوده خارج شده بودند صادر کرد که البته از جدیت قوه قضائیه در برخورد با تخلفات محیط زیستی سپاسگزاریم. رفیعی نقش اتحادیه ها در جلوگیری از بحران هایی که در سال های اخیر در حوزه صید و صیادی اتفاق افتاده است را حائز اهمیت خواند و بیان داشت: در سالهای اخیر، صید سنتی مورد توجه سازمان شیلات قرار نگرفته و مردم بومی استان های ساحلی از این مسئله متضرر شده اند، به همین دلیل باید به سمت رعایت عدالت از بهره برداری دریا و ایجاد امنیت شغلی برای مردم بومی و منتفع از دریا پیش برویم. رئیس فراکسیون محیط زیست با اشاره به اینکه حاضران این جلسه از پاسخ های مسئولان شیلات قانع نشدند، اظهار داشت: به همین دلیل کمیته متشکل از کارشناسان و نمایندگان شورای اسلامی و نمایندگان مرکز تحقیقات شیلات تشکیل شده که بحث های فنی مورد نظر در این نشست پیگیری و در نهایت تصمیمات مشخصی با در نظر گرفتن همه نظرات و منافع ذینفعان گرفته شود. حمایت از سرمایه گذار نباید معیشت صیادان بومی را به مخاطره بیاندازد وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی کشور باید از سرمایه گذاران حمایت صورت گیرد اظهار داشت: اما این حمایت نباید موجب از بین رفتن معیشت صیادان سنتی و یا به خطر افتادن معیشت آنها بشود. رفیعی افزود: با تغییر رویه در شیلات و در نظر گرفتن منفعت مردم هم می توانیم از سرمایه گذاران دفاع نماییم و هم تلاش نماییم منافع مردم محلی و بومی به مخاطره نیفتد و با حفظ منابع موجود دریاها و حفظ پایداری آنها هم، به بهره برداری اقتصادی از دریا پردازیم. بگفته وی ایجاد این هم افزایی در وهله نخست نیازمند سکان داری سازمان شیلات است و البته دستگاه های مرتبط همچون سازمان محیط زیست، اتحادیه ها و تعاونی های آبزی پروری و قوه قضائیه و دیگر نهادهای نظارتی هم باید دراین زمینه همراهی کند. این نماینده مجلس با اظهار تأسف از اینکه حضور نظارتی محیط زیست در عرصه صیادی و وضعیت شیلات کمرنگ است، اشاره کرد: نظارت عالیه در حوزه دریا از طرف دستگاه های مرتبط همچون محیط زیست بی اثر شده و بنا بر این برای نظارت بر صیادی باید دادستان وارد عمل شود تا از اتفاقات ناگوار در حوزه دریا جلوگیری کند در صورتیکه سازمان محیط زیست می تواند به با بهره گیری از ظرفیت های قانونی خود نظارت های خوبی بر محیط زیست دریایی داشته باشد. رئیس فراکسیون محیط زیست اشاره کرد: اگر از جواب سوالاتی که از مسئولان شیلات در این جلسات پرسیده می شود قانع نشویم و شاهد همراهی های مورد درخواست نباشیم، در امتداد حفظ منافع مردم در صحن مجلس نسبت به نظارت ضعیف این سازمان واکنش قاطع و محکم خواهیم داشت.
وی ادامه داد: از حق مردم کوتاه نمی آیم شیلات باید رویه های موجود زیادی را اصلاح کند. رفیعی تصریح کرد: هم اکنون تحت عناوین مثبتی همچون جهش تولید اقدامات غلط و توجیه ناپذیری در حوزه شیلات اتفاق می افتد که جبران ناپذیر است و باید این مسئله تغییر کند.