انتقاد از حذف نماد یوز از پیراهن تیم ملی ارزش تیم ملی فوتبال به حفاظت از محیط زیست است نه پوشیدن لباس آدیداس

باغ من: ایده پرداز طرح یوزپلنگ آسیایی با اشاره به اینکه ایرادات فدراسیون درباره طرح یوز روی پیراهن تیم ملی فاقد منطق است، اظهار داشت: ارزش تیم ملی فوتبال کشور ما به حفاظت از محیط زیست است نه به پوشیدن برند آدیداس.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، در پی اعلام حذف نماد یوزپلنگ آسیایی از پیراهن تیم ملی، فدراسیون فوتبال برند آدیداس را عامل این حذف معرفی نمود و ادعا نمود آدیداس مخالف قرار گرفتن طرح یوز روی پیراهن تیم ملی است. همینطور فدراسیون در آخرین اظهار نظرها اعلام نمود که نماد یوز مانع خنک کنندگی (کولینگ) لباس ملی پوشان می گردد.

پیش از این هم وزارت ورزش و جوانان ضمن مخالفت با این تصمیم فدراسیون اعلام نمود که پیگیر بازگشت یوزپلنگ آسیایی به پیراهن تیم ملی فوتبال است. سازمان حفاظت محیط زیست هم از فدارسیون فوتبال درخواست نمود تا طی مذاکرات مکتوب با شرکت آدیداس، ثبت تصویر یوز بر پیراهن تیم ملی را مجددا مطالبه کند و در نهایت پاسخ مکتوب آدیداس در این باره را به منظور رفع ابهامات کنونی در اختیار رسانه ها قرار دهد.

در این باره آرش نورآقایی – ایده پرداز طرح یوزپلنگ آسیایی – در گفت وگو با ایسنا در مورد دلایل مطرح شده از جانب فدراسیون فوتبال برای حذف تصویر یوز از پیراهن تیم ملی اظهار نمود: هیچ یک از ایراداتی که فدراسیون فوتبال به نشان یوز روی پیراهن تیم ملی می گیرد منطقی نیست و می توان گفت فدراسیون فوتبال دوست ندارد یوز روی لباس ملی پوشان باشد؛ همان گونه که در دوره قبل هم تمایل و علاقه ای از جانب فدراسیون برای اجرای این طرح محیط زیستی نبود.

وی تصریح کرد: در دوره قبل هم اگر فشارها و مطالبات فعالان محیط زیست و موافقت فیفا نبود، فدراسیون فوتبال تن به اجرای طرح یوز نمی داد. هم اکنون هم حتما اتفاقات دیگری افتاده است که ما از آن خبر نداریم وگرنه دلیلی که فدراسیون برای حذف یوز از پیراهن تیم ملی بیان می کند، منطقی نیست چون شاهدیم که لباس تیم ملی کشورهای مختلف دارای طرح، نقش و رنگ های متنوعی است و اینکه آدیداس قبول نکرده، بهانه است.
برند آدیداس مهمتر است یا تیم ملی یک کشور؟
ایده پرداز طرح یوزپلنگ آسیایی در مورد این ادعای فدراسیون که برند آدیداس مخالف حضور یوز روی پیراهن تیم ملی است، اظهار داشت: آدیداس نمی تواند چنین چیزی بخواهد چون فوتبال ملی یک کشور نمی تواند در خدمت یک برند باشد. سئوال این است که برند آدیداس مهمتر است یا تیم ملی یک کشور؟ ارزش تیم ملی فوتبال کشور ما به حفاظت از محیط زیست است نه به پوشیدن برند آدیداس.

نورآقایی با اشاره به اینکه ادعای فدراسیون در خصوص اینکه آدیداس با طرح یوز مخالفت کرده، عذر بدتر از گناه است، خاطرنشان کرد: این آدیداس نیست که به تیم ملی کشور ما ارزش می دهد بلکه این تیم ماست که به آدیداس جایگاه می دهد. این عذر بدتر از گناه است و باید خجالت کشید چگونه می گردد که برند یک لباس به ما بگوید که ما چه کار کنیم؟
فدراسیون می توانست به طراحان داخلی فراخوان بدهد
وی در ادامه در مورد اینکه طرح یوزمانع سیستم کولینگ لباس ها می شود، اظهار نمود: نماد یوز بعنوان طرح روی لباس و در بافت آن قرار می گیرد، نه اینکه بعنوان برچسب باشد. اگر طرح یوز مانع خنک شدگی لباس می گردد فدراسیون می توانست با استفاده از ایده های خلاق این مشکل را رفع کند. به عبارت ساده تر اگر می خواست می توانست هر طور شده این طرح را اجرا نماید. کمترین کار این است که به طراحان داخلی فراخوان بدهد تا طرح های خویش را با برای پیراهن تیم ملی عرضه کنند تا ضمن حفظ نماد یوز، راحتی و زیبایی لباس هم تضمین شود. این همه طراح باهوش و خلاق در این کشور وجود دارد حتی امکان کوچکتر طراحی کردن نماد یوز وجود داشت.
رونمایی از لباس تیم ملی فوتبال، چرا این قدر دیر؟
این فعال حوزه محیط زیست همینطور از دیرکرد فدراسیون فوتبال در رونمایی از طرح یوزپلنگ آسیایی انتقاد نمود و اظهار داشت: فدراسیون فوتبال ۱۲ بهمن ماه سال پیش از برگزاری جام جهانی ۲۰۱۴ از لباس تیم ملی فوتبال رونمایی نمود اما امسال این همه تعلل برای رونمایی چه معنایی دارد؟ علت آن است که راه هر نوع اعتراضی را ببندند و زمانی رونمایی را انجام دهند که فرصتی برای تغییر لباس باقی نمانده باشد. ضمن اینکه در دوره قبل که یوز روی پیراهن قرار گرفت با افتخار و ابهت و از چند ماه زودتر از لباس رونمایی کردند هدف این بود که در جهان بعنوان تیم محیط زیستی مطرح شویم.

نورآقایی با تاکید بر اینکه فدراسیون فوتبال به این رشد و عقلانیت نرسیده که اگر محیط زیست و یوزپلنگ نباشد ورزشی هم نخواهد بود، اظهار داشت: مطالبه برگشت یوز به فوتبال ایران باید مطالبه ای در حد ریاست جمهوری باشد چون با قرار گرفتن نماد محیط زیستی روی پیراهن تیم ملی بحث دیپلماسی محیط زیست مطرح می گردد. ضمن اینکه با استفاده از طرح یوز روی پیراهن تیم ملی، ایران در عرصه های بین المللی بعنوان یک کشور حامی محیط زیست معرفی می گردد.

وی تصریح کرد: فوتبال تنها یک ورزش نیست بلکه می توان از این طریق در آوردگاه های بین المللی هزاران پیام در حوزه های مختلف همچون محیط زیست، میراث فرهنگی و آداب و رسوم مطرح کرد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، با گذشت حدود دو هفته از انتشار نخستین خبرهای حذف یوز از پیراهن تیم ملی و اعتراض وزارت ورزش و جوانان و سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به این مورد و مطالبه فعالان محیط زیست برای بازگشت یوز به فوتبال ایران هنوز خبر جدیدی از فدراسیون فوتبال در خصوص آغاز مذاکرات با برند آدیداس به منظور قرار گرفتن نشان یوزپلنگ آسیایی روی پیراهن تیم ملی فوتبال به گوش نمی رسد. امیدواریم فدراسیون فوتبال فارغ از منافع مالی در جهت انجام مسئولیت های اجتماعی برای حفاظت از محیط زیست و حیات وحش پرارزش ایران بخصوص یوز آسیایی بعنوان گونه در معرض انقراض در ایران و کل دنیا ضمن تغییر رویکرد اساسی، گام مثبتی در این زمینه بردارد.

برچسب ها: