راه آهن و جاده سمنان در خطر فرونشست

باغ من: معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان اظهار داشت: برداشت های بی رویه از منابع آبی در استان سمنان زیرساخت های این استان را تهدید می کند و این زیرساخت ها در معرض خطر جدی قرار دارند.
به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدرضا خاموشی در همایش فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج دستگاه های اجرایی استان در جهت طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبی، اظهار داشت: علاوه بر اینکه ما آب با کیفیت را از دست می دهیم، زیرساخت های توسعه ای همچون جاده، راه آهن و… را به علت فرونشست زمین که نتیجه برداشت بی رویه آب های زیرزمینی است از دست می دهیم.
وی با اشاره به اینکه به دنبال برداشت بی رویه آب از سفره های آب زیرزمینی، چاه ها و قنوات، اضافه برداشت، حفر چاه های غیرمجاز و… سطح سفره ها ی آب زیرزمینی افت پیدا کرده است و امروزه هیچ راهی جز کاهش و پیشگیری از اضافه برداشت از چاه های آب در استان نداریم.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان با اشاره به اینکه وضعیت منابع آبی استان، وضعیت مناسب، خوب و قابل قبولی ندارد، اضافه کرد: با عنایت به اینکه افت آب زیرزمینی در استان سمنان زیاد است، این احتمال وجود دارد که این منابع آب زیرزمینی مناسب را از دست بدهیم.
وی افزود: منابع آب زیادی در کشور نداریم، در استان سمنان هم همچنین، اما با این تفاوت که در استان سمنان وابستگی شدیدی به منابع آب زیرزمینی وجود دارد و در صورتیکه نتوانیم از منابع آب زیرمینی بهره برداری درستی انجام دهیم و آنرا حفظ نماییم، اساساً در آینده نزدیک با چالش های جدی مواجه می شویم.
خاموشی خاطرنشان کرد: میانگین بارش در استان سمنان، سالانه ۱۱۰ میلی متر است، از این میزان بارش، حدود ۱۰۳ میلی متر سالانه تبخیر می شود، یعنی فقط ۷ میلی متر به صورت روان آب و آب های سطحی و زیرزمینی باقی می ماند؛ میانگین تبخیر در استان حدود ۲۲۰۰ میلی متر در سال و میانگین دما ۱۷ درجه سانتیگراد است.
وی با اشاره به اینکه در استان سمنان ۱۷۰۰ حلقه چاه کشاورزی با شرایط “سه فاز” وجود دارد که بیشترین مصرف آب توسط این تعداد چاه انجام می شود، افزود: تعداد ۱۳۵۰ حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند شده و تعداد ۲۰۰ کنتور دیگر هم توسط شرکت آب منطقه ای، خریداری و بر روی باقیمانده چاه ها نصب خواهند شد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان اذعان کرد: استان سمنان بیشترین مصرف آب را در بخش کشاورزی دارد، در این استان، ۸۶ درصد از برداشت آب های زیرزمینی در بخش کشاورزی، ۹ درصد در بخش شرب و ۵ درصد در بخش صنعت مصرف می گردد.
خاموشی اظهار نمود: در استان چیزی نزدیک به ۱۵۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم، یعنی ما هر سال ۱۵۰ میلیون متر مکعب اضافه تر از آن چیزی که باید مصرف نماییم، برداشت میکنیم ولی در عوض چیزی پس انداز و ذخیره نمی نماییم.

برچسب ها:, , ,