پروژه رها سازی گورخرهای ایرانی با موفقیت انجام شد

باغ من: پنج گورخر بازمانده از انتقال پرحادثه پارک ملی توران به پارک ملی کویر، با موفقیت دوران قرنطینه را به آخر رساندند و وارد فاز اول مرحله رها سازی شدند.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، عباسعلی دامنگیر – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان – با بیان این مطلب اظهار داشت: بعد از انتقال این گونه پرارزش و گذراندن مراحل نگهداری در قرنطینه، آزمایشهای نهایی و اطمینان از وضعیت سلامت این گورخرها با حضور دامپزشکان سازمان محیط زیست انجام گرفت و کارشناسان آنها را در راه مشخصی از پارک ملی رها سازی کردند.

وی افزود: برای جلوگیری از وارد شدن استرس به این گونه ارزشمند، تصمیم بر این شد که درب سایت باز گذاشته شود تا گورخرها به خواست خود از سایت خارج شوند. طبق مشاهدات و فیلم های موجود گورخرها به علت عادت، دیشب باردیگر به محل سایت برای تغذیه بازگشتند.

دامنگیر با رد مبحث مطرح شده در خصوص فرار این گورخرها اظهار داشت: هدف از این طرح از ابتدا رها سازی این گونه بود. همینطور باید در نظر گرفت که این گونه وحشی است و بیشتر از مدت دو هفته نمی توان آنها را در قرنطینه نگه داشت چونکه دچار مشکل می شوند.

بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در انتها از علاقه مندان به حیات وحش دعوت کرد در صورت تمایل برای بازدید از محل زندگی این گونه و بازدید از موفقیت فاز اول انتقال گورخرها در خطرانقراض، با هماهنگی سازمان محیط زیست به پارک ملی کویرمراجعه کنند.