موتورسیکلت ها جاماندگان طرح LEZ هستند

باغ من: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: تنها قسمتی از ناوگان حمل و نقل که به هیچ وجه در طرح LEZ قرار نگرفته اند، موتورسیکلت ها هستند.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، سید وحید حسینی با اشاره به اینکه اجرای طرح LEZ (منطقه کم انتشار آلایندگی هوا) یک تجربه جهانی است، اظهار نمود: این طرح در شهرهای مختلف اروپا اجرا و بر مبنای آن قسمتی از شهر یا تمام آن بعنوان محدوده ممنوعه آلایندگی اعلام شده و با روش هایی از قبیل پرداخت عوارض کنترل می گردد. وی با تاکید بر اینکه خودروهای آلوده تر در قالب این طرح یا عوارض بیشتری برای ورود به محدوده می پردازند و یا اینکه اجازه تردد به این محدوده را ندارند، عنوان کرد: طرح LEZ در دنیا به صورت شبانه روزی و در تمام روزهای هفته اجرا می گردد. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه مطالعات روی طرح LEZ طی ۴ سال قبل انجام، الگو برداری و بومی سازی شده است، اظهار داشت: در تهران باتوجه به زیرساخت های کنترلی، با استفاده از نصب دوربین های ترافیکی و میزان جذب سفر، محدوده زوج و فرد بعنوان منطقه LEZ انتخاب شده و همزمان مصوبات متعددی برای اجرای آن وضع شد. تمام کلانشهرهای آلوده کشور هم می توانند با الگو برداری از این طرح، منطقه ای را بعنوان محدوده LEZ انتخاب و مقررات آنرا اعمال کنند. وی با اشاره به اینکه الگوی اروپایی طرح LEZ بسیار سختگیرانه است، اظهار داشت: در تهران تصمیم گرفته شد تا خودروها با شرط معاینه فنی وارد این محدوده شوند و همزمان طرح زوج و فرد حفظ شود، باآنکه پیشنهاد اولیه این بود که طرح LEZ جایگزین طرح زوج و فرد شود، اما بنا به دلایلی در وزارت کشور رد شد. به قول حسینی با شروع مراحل اولیه طرح کاهش و جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی، خیلی از خودروها ملزم به رجوع به این مراکز شده و معایب خودرو را به لحاظ آلایندگی رفع کرده اند که دستاورد بزرگی برای این طرح به حساب می آید. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: پیاده سازی این الگو شروع خوبی برای رجوع خودروها به مراکز معاینه فنی شده که امیدواریم با گسترده شدن محدوده این طرح، هیچ خودروی آلاینده ای اجازه تردد در شهر را نداشته باشد. حسینی اضافه کرد: طرح LEZ درمورد خودروهای سواری عملکرد خوبی داشت، اما به علت ساختار کشور، معاینه فنی خودروهای سواری زیر نظر وزارت کشور و معاینه فنی خودروهای سنگین در اختیار وزارت راه است، باآنکه این مورد در مورد خودروهای سنگین هنوز اجرایی نشده است. حسینی با اشاره به اینکه خودروهای سنگین عمدتاً در ساعات پایانی روز تردد می کنند، عنوان کرد: با اجرای گسترده طرح LEZ و شبانه روزی شدن آن، تردد وسایل نقلیه با دوربین های مجهز به پروژکتور در شب هم کنترل شده و این مسئله هم بزودی حل می گردد. وی تصریح کرد: تنها قسمتی از ناوگان حمل و نقل که به هیچ وجه در طرح LEZ قرار نگرفته است موتورسیکلت ها هستند که مشکل آن ها ریشه ای است و نظام و مقرراتی بر آن ها حاکم نیست، این دسته از وسایل نقلیه دارای مجموعه ای از تخلفات هستند که آلایندگی هم شامل آن می گردد و باید اقدام قانونی جدی درمورد آن ها صورت بگیرد. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: با اجرای گسترده طرح کاهش در تهران و اجبار دریافت معاینه فنی برای تردد در کل شهر، آمار رجوع به مراکز معاینه فنی و به دنبال آن اصلاح آلایندگی وسایل نقلیه دودزا افزایش می یابد که این امر تاثیر مثبتی در کاهش آلودگی هوا دارد. وی با اشاره به اینکه قدم بعدی طرح LEZ باید وضع مقررات سختگیرانه تری همچون تعیین سطح آلایندگی برای این محدوده باشد، اظهار داشت: در اروپا خودروها از لحاظ آلایندگی سطح بندی شده و خودروهایی که آلایندگی پایین تری دارند، می توانند در محدوده بیشتری از شهر تردد داشته باشند.

حسینی با تاکید بر اینکه طرح LEZ یک برنامه بلندمدت است، تصریح کرد: این طرح به متغیرهایی همچون پاسخ جامعه به تنظیم خودروها، کاهش آلایندگی وسایل نقلیه و حتی عدم استفاده از خودروهای شخصی بستگی دارد. کشورهایی که در ۱۰ تا ۱۵ سال این طرح را اجرایی کرده، شاهد کاهش آلایندگی هوا بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر این طرح به همین قوت اجرایی شود و تلاش نماییم مقررات اجرایی مربوط به آنرا سختگیرانه تر نماییم، حتما اثر گذار خواهد بود چراکه طرح LEZ تجربه ثابت شده جهانی است. بالاخره مردم باید بدانند خودرویی که در تهران با شرایط حساس زیست محیطی تردد دارد، ضروری می باشد استانداردهای مناسب تری داشته باشد.

به قول مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، طرح LEZ هرچه گسترده تر و قوی تر اعمال قانون شود اثرات بیشتری خواهد داشت. خوشبختانه غلظت آلاینده ها در چند سال اخیر ثابت مانده است، درحالی که با روند افزایش خودرو، افزایش آلایندگی هم باید ادامه پیدا می کرد و شاهد وضعیت بدتری بودیم، اما وضعیت بهتر خودروهای جدید از لحاظ آلایندگی، قانون منع پلاک گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری و اجرای این طرح کمک کرده است که میزان آلودگی تهران نسبت به سال قبل ثابت بماند. امیدوایم با اجرای ادامه این طرح به سمت کاهش آلودگی هوا پیش رویم.