مدیرکل هواشناسی استان: بارش های پاییزی چهارمحال و بختیاری در حد نرمال خواهد بود

باغ من: مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: امسال پیش بینی می گردد فصل پاییز به گونه ای خواهد بود که بارش ها در حد نرمال باشد و طبق پیش بینی ها از نیمه دوم آذر و دی ماه با کمبود بارش مواجه خواهیم شد، همینطور در بهمن ماه بارش ها مطلوب و دوباره اسفندماه با کاهش بارش مواجه می شویم.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، شاهرخ پارسا هفتم مهرماه در شورای مدیریت بحران استان، اظهار نمود: متاسفانه به علت افزایش دما و تغییر اقلیم استان با کمبود بارش و خشکسالی مواجه می باشد.
وی ادامه داد: سال زراعی گذشته به گونه ای شروع شد که از سال ۸۶-۸۷ به مدت ۱۰ سال گرفتار خشکسالی پیاپی بودیم.
پارسا اظهار داشت: مجموع بارش ها تا آخر سال آبی جاری، به ۳۱۲ میلی متر رسید که میانگین بارش سال زراعی جاری نسبت به سال قبل ۴۱ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۴۶ درصد کاهش داشته است.
مدیرکل هواشناسی استان اظهار داشت: متاسفانه از لحاظ بارشی سال بسیار ناهنجاری داشتیم به صورتی که از ابتدای سال زراعی تا ۳۱ شهریورماه مجموع بارش کوهرنگ به ۷۶۳ میلی متر رسید.
وی افزود: تا ۱۷ فروردین حدود ۷۰ درصد کاهش بارش در استان داشتیم ولی از ۱۸ فروردین تا ۲۸ اردیبهشت حدود ۱۴۱ میلی متر بارش در استان بود که حدود ۴۲ درصد بارش سال زراعی جاری را در این برهه زمانی شاهد بودیم.
پارسا اظهار داشت: نبود بارش ها در زمستان و پاییز سال قبل دلایل کمبود بارش ها بوده به صورتی که مهمترین علت آن تقویت پر ارتفاع حاره ای و نفوذ آن به عرض های بالاتر بوده که مانندی سدی مانع ورود سامانه های بارشی به کشور در نیمه جنوبی شده است.
وی تصریح کرد: استان در تمام ماه های سال گرفتار خشکسالی شدید و متوسط بوده به صورتی که اکنون حدود چهار درصد استان خشکسالی شدید، حدود سه درصد خشکسالی خفیف و ۹۳ درصد استان دارای وضعیت خشکسالی متوسط است.
وی بیان کرد: علاوه بر کاهش میزان بارش، نوع بارش ها در استان از برف به باران تغییر یافته به صورتی که بیش از ۷۰ درصد بارش ها به شکل باران بوده است.
مدیرکل هواشناسی استان اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری طی ۱۱ سال قبل با کمبود بارش مواجه بوده به صورتی که میزان بارش سالانه دومین قطب پر بارش کشور یعنی کوهرنگ دو هزار و ۸۶۴ میلی متر بوده است.
وی با اشاره به اینکه معضل دیگر منطقه، گرد و غبار است، خاطرنشان کرد: خشکسالی های پیاپی، تغییر کاربری، افت آب های زیرزمینی باعث خشک شدن تالاب ها و مرغزارها شده که منشا عمده گرد و غبار، خارجی است، همینطور سه کانون اصلی گرد و غبار در استان همچون دشت شهرکرد، بروجن و خانمیرزا شناسایی شده است.
پارسا با اشاره به اینکه طی ۱۱ سال قبل استان با خشکسالی هواشناسی مواجه بوده است، بیان کرد: وضعیت حادتر و نگران کننده تر خشکسالی آب شناسی است، همینطور امید است دچار خشکسالی اقتصادی و اجتماعی نشویم.
وی اظهار داشت: ۲۲ استان کشور همچون چهارمحال و بختیاری با معضل خشکسالی مواجه اند که استان رتبه هفتم خشکسالی کشور را داراست.
پارسا تصریح کرد: امسال پیش بینی می گردد فصل پاییز به گونه ای خواهد بود که بارش ها در حد نرمال باشد و طبق پیش بینی ها از نیمه دوم آذر و دی ماه با کمبود بارش مواجه خواهیم شد، همینطور در بهمن ماه بارش ها مطلوب و دوباره اسفندماه با کاهش بارش مواجه می شویم.
وی اظهار داشت: وضعیت دمای فصل پاییز در استان نیم تا یک درجه سانتی گراد بیش از میانگین بلندمدت خواهد بود که اتخاذ تمهیدات لازم به منظور کنترل و مصرف بهینه آب و انرژی لازم است.

برچسب ها:, , ,