میزان فرسایش خاک در کشور

باغ من: معاون پژوهشکده آب و خاک کشور اظهار داشت: میزان فرسایش خاک در کشورمان بیش از اندازه مجاز بوده و در نقشه ملی ۶ تن در هر هکتار در طول سال به ثبت رسیده است.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، عرب خدری در جریان بازدید از طرح های آبخیزداری در اردبیل اظهار نمود: کشور ما از سابقه و دیرینگی تمدنی با بیش از ۳ هزار سال برخوردار می باشد به صورتی که در سال های اخیر ۴۰ هزار رشته قنات و ده ها روش سنتی نظیر آب بندان، گل بند، تیربند، خوشاب و سایر روش ها نسبت به مهار آب در حوزه کشاورزی و شرب بهره برداری می شد.

وی به شرایط خشک و نیمه خشک کشورمان با اقلیم متفاوت اشاره و تصریح کرد: بنده از آن جهت با عرضه آمار غیرواقعی و گاه تردیدآمیز در جامعه مخالفم که بیان این آمار و اطلاعات گاه به ضرر کشور و شادمانی دشمنان این مرز و بوم می گردد.

معاون پژوهشکده آب و خاک کشور با اشاره به اینکه میزان فرسایش در کشور بیش از اندازه مجاز است، اظهار داشت: در نقشه ملی میزان فرسایش به ۹۰۰ میلیون تن می رسد بطوری که ۶ تن در هر هکتار فرسایش خاک را شاهد می باشیم.

عرب خدری لزوم پایداری منابع آب و خاک کشور را بخصوص توسط کشاورزان خاطرنشان کرد و بیان کرد: پژوهشکده آب و خاک و آبخیزداری کشور ۲ هزار طرح پژوهشی اجرا کرده و با کمک ۱۹۰ هیئت علمی و پژوهشی مجرب در کشور به نتایج قابل تاملی رسیده است.

وی افزود: برخلاف دانشگاه ها که کارهای تحقیقاتی به صورت جزیره ای و پراکنده انجام می گردد ما در پژوهشکده کار را به شکل شبکه ای به پیش می بریم و تلاش می نماییم در این کار تیمی به نتایج عملیاتی و کاربردی برسیم.

معاون پژوهشکده آب و خاک کشور از تهیه سیمای حوزه آبخیز کشور و تهیه اطلس و نقشه فرسایش و نقشه راه استان ها برای کاهش صدمه ها در این حوزه اطلاع داد و بیان کرد: کار بزرگی را در پژوهشکده آب و خاک شروع کردیم تا در قالب ۳۷ ایستگاه پخش سیلاب و همینطور احداث سدهای زیرزمینی را به انجام برسانیم که با به سرانجام رسیدن این طرح ها ما می توانیم جلوی خیلی از آفت ها را در حوزه آب و خاک بگیریم.

عرب خدری بیان کرد: دو پروژه ملی بزرگ شامل شناسایی عرصه ها و پخش سیلاب و همینطور شناسایی عرصه برای احداث سدهای زیرزمینی را به انجام رساندیم که بطور قطع همه استان ها از نتایج این طرح ها استفاده می نمایند.

وی اظهار داشت: در حاشیه همایش آبخیزداری در اردبیل از پنج طرح پژوهشی رونمایی خواهیم کرد تا در سطح کشور مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد.

برچسب ها:,